Tank vol of leeg: de cijfers - Zeilen

2022-06-18 21:06:59 By : Ms. Effie Su

Sanne van Giel• 22 november 2021 om 16:55

Laat je je tank vol of leeg in de winter? Naar aanleiding dit artikel over de brandstoftank hield Zeilen-lezer Jeroen Kleen een enquête. Dit zijn de resultaten.

De poll werd ingevuld door 53 mensen uit 15 verschillende provincies. Hoewel geografisch mooi verdeeld, zijn de resultaten door het lage aantal deelnemers niet geheel representatief. Toch kunnen we wel al eens kijken wat er is ingevuld.

Precies de helft van het aantal mensen die de poll invulde vaart met een kajuitzeilboot met een binnenboordmotor. De poll werd ook ingevuld door 26,9 motorbootbezitters. 88,7 procent van de invullers vaart met een op diesel aangedreven binnenboordmotor. 9,4 procent heeft een buitenboordmotor. De overgrote meerderheid van de tanks zijn gemaakt van (roestvrij) staal. 24,5 procent geeft aan te varen met een ingebouwde PVC-tank.

De dieseltank vol de winter in laten gaan heeft bij de meeste invullers van de poll de voorkeur. Opvallend is dat het aantal tanks met additieven (35,8 procent) bijna gelijk is aan het aantal zonder additieven (32,1). 13,2 procent kiest voor een bijna lege tank. Slechts 5,7 procent maakt de tank volledig leeg. Vier mensen laten de tank vollopen met winterdiesel of een hoogwaardigere kwaliteit diesel. Zes andere bootbezitters kiezen voor GTL. 73,6 procent zegt normale diesel te tanken, waarvan iets minder dan de helft aangeeft een pomp met een hoge omloopsnelheid op te zoeken.

Heeft het artikel van Zeilen de bootbezitters op andere ideeën gebracht? 13,4 procent geeft aan van wel: één persoon voegt nu additieven toe, terwijl de anderen kiezen voor een lege tank. Een meerderheid van 61,5 procent zegt niet op andere ideeën te zijn gebracht. 25 procent weet het nog niet.

We vragen Jeroen wat hij zelf vindt van de resultaten. “Ik vind het verrassend dat er zoveel mensen zijn die de tank vol laten zonder toevoeging. Zelf vaar ik met een platbodem (de Vollenhovense bol Swajurka) die ik ‘s winters vul met diesel uit een pomp met een hoge omloopsnelheid. Ik voeg ook additieven toe. Tot nu toe is mijn tank altijd schoon gebleven. De tank helemaal leeg maken zou ik nooit doen vanwege condens.”

Waarom heeft hij deze poll aangemaakt? “Ik was benieuwd wat andere mensen doen met de tank. Vroeger kon je zonder problemen je tank vol laten in de winter, nu is dat door de nieuwe samenstellingen van de brandstof toch anders. Ik zie wel eens mensen een tweedehands boot kopen en er meteen mee op vakantie vertrekken. Onderweg merken ze dat de verouderde brandstof het hele systeem heeft aangetast. Ik denk wel dat de meeste mensen hun boot goed verzorgen en er zelf goed over nadenken. Het zou interessant zijn om te zien wat die mensen de komende jaren zullen doen. Misschien ziet deze poll er dan helemaal anders uit.”

De volledige uitslagen van de poll zijn hier te bekijken.

Lees ook het artikel Tank vol of leeg in de winter?

Wat doe jij met je dieseltank in de winter? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Op mijn zeilboot heb ik een Dieseltank van 50 liter, die giet ik vol met met zo goed mogelijke diesel van de pomp voor wegverkeer. (bv ultimate, v-power ed). In het buitenland tank ik zoveel mogelijk schone diesel (zonder slaolie etc). Vaak marine diesel genoemd. Het is jammer dat die in Nederland niet verkrijgbaar is. Ik gooi liever geen vergif in m’n tank om de bacterie gevoeligheid van de aangelengde diesel te compenseren.

Ik gebruik het hele jaar door HVO 100% Het verbaast mij dat over deze brandstof in de watersport (en ook niet in “Zeilen”) nauwelijks gesproken wordt ondanks de voordelen. Verkrijgbaarheid is wellicht nog een punt van aandacht. Geen veroudering en geen bacteriegroei meer en meer CO2 vriendelijk.

Sinds enkele jaren tank ik GTL en staat de boot in een geisoleerde loods.[ daardoor minder condens] Met gewone diesel gebruikte ik een anti-bacteriele toevoeging. Nu met GTL gebruik ik het niet, want het mengt slecht. Ik tap regelmatig de onderste liters brandstof af, laat het vocht bezinken en doe de schone GTL terug in de tank. Oogst een paar eetlepels water per jaar. Geen problemen met de kachel of motor gehad.

Ik doe m’n dieseltank volledig vol . Ook voeg ik de laatste jaren een aditief toe. Na het tanken 4 jaar terug in Hindeloopen heb ik zeer ernstige vervuiling in het brandstof systeem ondervonden .De motor begon na het starten op Vlieland te stotteren en ernstig te roken en sloeg af.Heb via aftap kraantje onderop de tank wat zwart/ bruine smurrie geconstateert wat nooit eerder het geval was geweest.. Monteur heeft daar e.e.a.gereinigt en doorgeblazen. Daarna bij fa.Gebr.ban Enkhuizen in Makkum het gehele brandstof systeem invl.verstuivers onderhanden laten nemen wat een kostbare beurt was.

Hallo, Mijn tank maak ik altijd leeg,en dweil de tank helemaal droog met een babyluier. De brandstof zet ik onder het schip in plastic jerrycans, zo vol als mogelijk. De brandstof die ik gebruik is HBO-0,dus zonder bio toevoeging. Ik gebruik geen toevoeging.Elk jaar zit er precies onder de aftapbuis altijd een plekje zwart,wat ik altijd verwijder.Voorjaar pomp ik de brandstof terug,onderste in de jerrycan,voer ik af.Schone brandstoffilters en weer klaar voor een nieuw seizoen.

Normaal gesproken vul ik de tank af (met additieven). dit jaar nog niet gedaan omdat ik de tank wil inspecteren op vuile en bacteriën via het gat van de niveaumeter. (enige mangat dat er in zit c.a. 5cm)

Ik tank de laatste tijd uitsluitend GTL. In de winter vorig jaar 1/2 vol. Dit jaar 100% vol. Ieder jaar nieuwe brandstoffilters. Bij controle van de oude brandstoffilters heb ik nooit iets verdachts gezien. Boot is 25 jaar oud. RVS tank, 130 liter. Verbruik laatste jaren ca 100 liter per jaar

Zo leeg mogelijk. In het voorjaar water aftappen uit de tank.

Zeiler met kunststof tank diesel. Ik vul af met diesel uit een autopomp en voeg Grotamar toe.

Ik zou ook graag een diesel vervanger gebruiken, maar voor m’n oude Volvo is afgeraden om bv gtl te gebruiken. Ik heb nu een splinternieuwe motor. Daarbij staat in de garantievoorwaarden dat alleen diesel als brandstof mag worden gebruikt. Bij navraag blijkt dat dieselvervangers als gtl, hvo etc niet gelden als diesel. De eerste 2 jaar is dat voor mij helaas nog geen optie.

mijn Gm detroit type 53 drinkt veel diesel 🙂 maar ik meng al 4 jaar 40%gtl door de diesel geen problemen mee gehad, en start vlotter en geen rook en is bij lagere toeren ook nog netjes op tempratuur, gtl heeft zeker een schoonmakende werking daar ben ik inmiddels wel van overtuigd..

Tank (kunststof 30 ltr.) is ongeveer voor 1/3 gevuld met gtl. Doe verder niets. Gebruik gtl nu 2 seizoenen en dat bevalt beter dan diesel (stank, zwarte rook en risico op bacterie is groter).

Nadeel aan alleen gtl varen is dat gtl eigenlijk een beetje te schraal is, het is niet vet, en dat is wel belangrijk voor de motor die smering zeker bij oudere motoren.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Aankomen na 2000 mijl varen onder noodtuig

Blog Anna Noord: dromen van vikingen

Twirre blog II: Alles gezien, bekeken, aangeraakt, geroken en gecheckt

Heftige video van het moment vlak voor een ontmasting

Dit is de ideale instapboot voor jonge zeilers

Zeilen is hét platform voor zeilers, door zeilers. Elke maand een tijdschrift in printversie en digitaal. Dagelijks online met het laatste zeilnieuws.