LIOF ondersteunt de duurzame businesscase - De Limburger

2021-11-26 03:11:53 By : Mr. Robbie Diao

18-11-2021 om 07:15 door Jos Cortenraad

Afbeelding: Wendy Boon en Laurens Eggen

Dat is het motto van Missie Limburg, de nieuwe koers van LIOF die zich richt op vier transities: energie, circulariteit, gezondheid en digitalisering. Met behulp van de kerninstrumenten advies, netwerk en financiering zet LIOF samen met ondernemend Limburg stappen om maatschappelijke impact en economisch rendement te realiseren. In dit artikel praten we met twee ondernemers die met LIOF-ondersteuning actief zijn op het gebied van circulariteit en duurzame energie.

HEALIX: nieuw leven voor visnetten en agrarische kunststoffen Recycling van gebruikte kunststoffen als basisgrondstof voor nieuwe producten. Dat is een van de grootste uitdagingen in de transitie naar een circulaire economie. Marcel Alberts gaat met zijn startup Healix in Maastricht afgedankte visnetten en kunstgarenafval uit de agrarische sector verwerken tot granulaat dat geschikt is voor het maken van bijvoorbeeld verpakkingen, scheepskabels of nieuwe visnetten.

De fabriekshallen van Healix, gevestigd in een voormalige horecagroothandel op industrieterrein Beatrixhaven in Maastricht, staan ​​nog grotendeels leeg. “Over een half jaar is dat anders”, verzekert Marcel Alberts. “Hier”, zegt hij met aanstekelijk enthousiasme terwijl hij doorloopt hoe de fabriek eruit komt te zien, “wordt de komende maanden een complete productielijn gebouwd waarmee we achtereenvolgens gebruikte kunststoffen gaan snijden, wassen, verhitten en door een extruder persen. Het resultaat zijn prachtige korrels, geschikt voor vele toepassingen.”

“Ik ben dit bedrijf begonnen om bij te dragen aan de duurzame transitie”

Gerecycled water In de aanloop wordt er koortsachtig gewerkt aan verschillende interne verbouwingen, elektriciteit en een waterrecyclingsysteem. “In volle productie verbruikt de installatie 40 kubieke meter water per uur. Duur en zeker niet duurzaam als we het door het riool spoelen.

Dus recyclen we het water. Ik ben dit bedrijf begonnen om bij te dragen aan de duurzame transitie. Daar hoort ook verantwoord gebruik van water bij.”

Een jaar geleden was Marcel Alberts nog algemeen directeur van het internationaal opererende FibrXL, leverancier van hoogwaardige vezels aan diverse industrieën. “De coronacrisis heeft me aan het denken gezet. Ik wilde iets nieuws beginnen, inhaken op de circulaire transitie die de komende jaren in hoog tempo vorm moet krijgen.”

CIRCO Track Een driedaags programma van LIOF en Rabobank over circulair ondernemen, CIRCO Track, gaf het laatste zetje. Marcel Alberts verkocht de meerderheid van zijn aandelen in FibrXL, schreef een businessplan en benaderde RVO met succes voor een zogenaamde VEKI-subsidie. “Met mijn eigen geld van de verkochte aandelen had ik genoeg om de bank te overtuigen voor verdere financiering.” Healix start met een productiecapaciteit van 6000 ton. Er zijn al verschillende leveranciers gevonden, waaronder een Nederlandse producent van plastic netten waarop tulpenbollen worden gekweekt. Net als klanten, waaronder een grote Israëlische producent van landbouwtouw en een Belgische distributeur.

Motivatie Marcel Alberts is optimistisch. “We moeten in het eerste kwartaal van 2022 draaien. Eerst de productielijn monteren, testen en verfijnen. We zijn met LIOF in gesprek over een innovatiesubsidie, want er valt nog heel wat te bedenken. Ik schat dat we over een jaar hier met vijftien mensen aan het werk zijn. Die zijn we nu aan het rekruteren. Lastig in deze tijd met de krappe arbeidsmarkt? Ja, maar wie hier komt werken draagt ​​wel bij aan duurzaamheid. Een extra motivatie.”

SOLINSO: duurzame zonnedakpan Paul de Jong maakte bij onderzoeksinstituut ECN kennis met de wereld van zonnepanelen en cellen. In 2014 ging hij aan de slag met kunststofspecialist Bart Allard en ontwikkelden zij in hun eigen bedrijf Solinso een dakpan met geïntegreerde zonnecellen.

“Concurreren met de Chinese producenten van gewone zonnepanelen is niet mogelijk”, legt de ondernemer uit Kessel uit. “Daar kunnen we in Europa niet zo efficiënt en op grote schaal mee concurreren. De zonnedakpan is echter een nicheproduct. Wij bestaan ​​sinds 2015 en leveren onze zonnedakpannen voornamelijk aan luxe woningbouwprojecten waarbij de bewoners zelf invloed uitoefenen op de materiaalkeuze. Mensen kiezen ervoor omdat ze een duurzaam en tegelijkertijd mooi dak willen. In Nederland zijn er nu zo'n 500 daken per jaar met onze zonnedakpannen, in Duitsland groeit de markt veel sneller. Voor ons zijn dat goede cijfers en voldoende voor een gezonde bedrijfsvoering.”

“Mensen kiezen ervoor omdat ze een duurzaam en tegelijk mooi dak willen”

Circulair De zonnedakpan is op zich al duurzaam. Binnen twee jaar zal de pan meer energie en CO2-besparing opleveren dan er wordt geproduceerd. Maar Solinso gaat nog een stap verder. “Onze dakpannen passen perfect in de circulaire economie”, legt Paul de Jong uit. “De glaspanelen zijn aan het einde van hun levenscyclus om te smelten tot nieuw glas. Daarnaast zitten de panelen in kunststof kozijnen die volledig recyclebaar zijn. De frames kunnen worden omgesmolten, of afgebroken en versnipperd zodat het kan worden gemengd met nieuw plastic granulaat.”

Solinso importeert de laminaten (zonnecellen gelamineerd achter een glasplaat) uit China en worden in Kessel geassembleerd in kunststof kozijnen. “Het productieproces is zo duurzaam mogelijk gemaakt en ook logistiek hebben we iets bedacht. De kratten waarin de zonnepanelen zijn verpakt gebruiken we om onze eindproducten bij onze klanten te leveren. Dat scheelt aardig wat verpakkingsmateriaal en draagt ​​ook nog eens bij aan circulariteit.”

LIOF In de ontwikkelfase heeft Solinso twee keer gebruik gemaakt van een LIOF-bijdrage uit het programma LimburgMakers. In 2017 stapte LIOF in als aandeelhouder bij het Limburgs Business Development Fund (LBDF). “We hadden kapitaal nodig om verder te groeien en de productie uit te breiden”, zegt Paul de Jong. “Dan is het fijn om LIOF als partner te hebben, ook als je voor de financiering bij de bank aanklopt.”