Tweederde van de plastic verpakkingen van supermarkten kan niet worden gerecycled

2021-11-26 03:19:11 By : Ms. Lucy Huang

Uit onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat het merendeel (65%) van de supermarktverpakkingen niet of slechts in beperkte mate recyclebaar is. Er is echter ook goed nieuws: meer dan de helft van de verpakkingen die niet goed kunnen worden gerecycled, kan worden gerecycled met een of twee eenvoudige aanpassingen aan het verpakkingsontwerp. De organisatie deed onderzoek naar verpakkingen voor producten die mensen in het dagelijks leven veel gebruiken, zowel private labels als A-merken. Ze maakte een vergelijking tussen de grootste supermarkten van Nederland. "Het is dus niet zo moeilijk", zegt Jelmer Vierstra van Natuur & Milieu, "als producenten en supermarkten hun best doen, levert dat al een enorme verbetering op."

Ekoplaza meldt in een reactie op het onderzoek verheugd te zijn dat Natuur & Milieu inzichtelijk maakt waar Ekoplaza goed scoort en waar verbeteringen mogelijk en noodzakelijk zijn.

“Het onderzoek verwijst naar de R-ladder van circulariteit. Hoe hoger de inzet op de R-ladder, hoe beter voor het milieu. Er wordt veel aandacht besteed aan Reduce, Re-use, Resource en tenslotte Recycle. Uit het onderzoek blijkt dat Ekoplaza onderneemt al aantoonbare actie op de eerste drie V's."

Verpakkingsvrij of alternatief voor plastic "Helaas, waar in dit onderzoek de vergelijking tussen de supermarkten scheef is, zijn bij andere supermarkten 55 plastic producten geanalyseerd en zijn er bij Ekoplaza slechts 43 producten meegenomen in het onderzoek. Dat maakt nogal wat uit. Na al biedt Ekoplaza al 12 producten verpakkingsvrij of in een alternatief voor plastic (zoals glas), omdat verpakkingsvrij een belangrijke doelstelling is binnen het Plastic Pact waar Ekoplaza zich in 2019 bij aansloot. Deze samenwerking tussen meerdere partijen in de verpakkingsketen heeft de ambitie om gezamenlijk zoveel mogelijk herbruikbare en 100% recyclebare kunststof verpakkingen op de markt te brengen."

Stimuleren van herbruikbare verpakkingen "In het onderzoek van Natuur & Milieu springt Ekoplaza er positief uit als het gaat om het stimuleren van consumenten om herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Dit doen we door herbruikbare groentezakjes aan te bieden of (als enige supermarkt in Nederland) zuivel aan te bieden in glazen flessen inclusief statiegeld. Wij willen de klant in de toekomst nog breder ondersteunen bij het stimuleren van duurzame keuzes."

Aandacht voor recycling van plastic Ekoplaza besteedt veel aandacht aan het verminderen van plastic. “Ons team is continu op zoek naar duurzame alternatieven zoals glas of papier. Voor een aantal producten is nog geen geschikt alternatief voor plastic beschikbaar. Uit onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat 29% van de verpakkingen van Ekoplaza gerecycled wordt. Dit valt onder de gemiddeld 34% bij de andere onderzochte supermarkten, maar als de glazen verpakkingen in het onderzoek waren meegenomen, zou Ekoplaza 36% boven het gemiddelde liggen."

"Bij Ekoplaza zijn we dankbaar voor de waardevolle inzichten die het onderzoek van Natuur & Milieu ons heeft opgeleverd. Het houdt ons scherp. Recycling en daarmee het verkleinen van onze plastic footprint is de volgende stap waar al onze aandacht op gericht is."

Scherpere afspraken Morgen debatteert de Tweede Kamer over het gebruik van grondstoffen, ook recycling staat op de agenda. Natuur & Milieu hoopt dat het rapport de politiek stimuleert om scherpere afspraken te maken met supermarkten en producenten van A-merken. “In het zogenaamde Plastic Pact hebben deze partijen met de overheid en ons afspraken gemaakt om zoveel mogelijk 100% recyclebare verpakkingen op de markt te brengen. Maar ondanks al deze mooie woorden moeten we constateren dat als het gaat om marketing en gemak van gebruik vóór duurzaamheid”, zegt Vierstra, programmamanager Circulaire Economie bij Natuur & Milieu. Alle bij het onderzoek betrokken supermarkten hebben het Plastic Pact onderschreven.

Supermarkten Huismerken doen het beter dan de A-merken op het gebied van recyclebaarheid. De verschillen tussen de supermarkten zijn niet groot. Jumbo en Ekoplaza scoren ten opzichte van de andere supermarkten het slechtst als het gaat om de recyclebaarheid van kunststof verpakkingen: het aantal verpakkingen dat niet kan worden gerecycled is hoger en het is ook moeilijker om de verpakking goed recyclebaar te maken. De onderzoekers keken ook naar de weggooiinstructies voor consumenten. Daaruit bleek dat Jumbo en Albert Heijn voorop lopen met duidelijke en volledige afvoerinstructies, maar bij Ekoplaza en Lidl ontbreekt goede informatie voor het overgrote deel van de verpakkingen.

Downcycling Gelukkig blijkt ook uit de analyse van Natuur & Milieu dat er flink wat te verbeteren valt. Meer dan de helft van de probleemverpakkingen kan met een simpele aanpassing eenvoudig worden gerecycled. Een voorbeeld is het etiket. Als het van papier is gemaakt en op plastic is gelijmd, staat het recycling in de weg. Een tweede voorbeeld is de wikkel, zoals je die om flessen afwasmiddel ziet. De wikkel is vaak van een ander materiaal, wat de sorteermachine verstoort. Verpakkingen die niet gerecycled kunnen worden, belanden in de verbrandingsoven, met een forse uitstoot van CO2 en andere schadelijke gassen als gevolg. In het beste geval wordt het plastic 'gedowncycled'. De kwaliteit is lager en het kunststof kan alleen voor eenmalige toepassingen worden gebruikt als kunststofvuller of bermpaal. Aangezien er een overschot is van dit soort plastic, wordt het vaak nog verbrand.

Oproep aan de overheid Natuur & Milieu wil dat de overheid beleid opstelt dat ervoor zorgt dat supermarkten en fabrikanten alleen verpakkingen maken die goed recyclebaar zijn. Verpakkingen moeten daadwerkelijk recyclebaar zijn tot een vergelijkbaar materiaal of vergelijkbare toepassing. De kwaliteit van de kunststoffen moet behouden blijven, anders is er geen effectieve recycling van grondstoffen", zegt Vierstra. Ook vindt de organisatie dat er te weinig wordt gedaan om herbruikbare verpakkingen gewoon goed te maken bij de consument. "Uiteindelijk is herbruikbare verpakkingen van natuurlijk nog beter dan wegwerpverpakkingen. Stimuleer daarom consumenten om te kiezen voor herbruikbare verpakkingen. Geef korting aan consumenten die kiezen voor hervulbare sapflessen of herbruikbare groente- en fruitzakken."

Bron: Natuur&Milieu en Ekoplaza

Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier

Ander nieuws uit deze sector:

<< Terug | BioJournaal.nl

Schrijf u in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Je ziet deze pop-up omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Als je deze melding altijd ziet, heb je je cookies uitgeschakeld en blijven ze verschijnen.