Carlsberg gaat voor nuluitstoot na sterke jaarhelft - RetailDetail NL

2022-08-20 14:57:26 By : Mr. dent bu

Carlsberg is het pre-coronaniveau ver voorbij. De brouwerijgroep is de schade van twee jaar pandemie aan het inhalen. Tegelijk lanceert de brouwer nieuwe duurzaamheidsambities.

De op twee na grootste brouwerijgroep ter wereld is tevreden over een sterke eerste helft van 2022. Ondanks de uitdagingen – de Deense brouwer is sterk blootgesteld aan Oekraïne en Rusland – is Carlsberg het niveau van 2019, voor de coronapandemie uitbrak, weer ver voorbij. “Tot dusver zien we geen invloed van de gestegen inflatie op onze resultaten”, klinkt het.

De omzet klokte af op 35,4 miljard Deense kroon (4,77 miljard euro), een groei van 23,6%, sterk geholpen door positieve wisselkoerseffecten. Het verkochte volume bier steeg met 8,9%, met West-Europa goed voor 10,2% meer bier en Azië 13,2% meer. “Als de mensen minder geld uitgeven aan vakanties, auto’s of een nieuwe koelkast, dan willen ze aan het einde van de dag op zijn minst een premium-bier drinken”, zegt CEO Cees ’t Hart aan het FD.

Zo’n 10,4 miljoen Deense kroon (1,4 miljoen euro) moest Carlsberg wel afboeken in Rusland en Oekraïne door de oorlog, wat ertoe bijdroeg dat de nettowinst nipt in het rood eindigde. Ook de sterke groei van de bedrijfswinst als gevolg van het herstel in de horecasector en de sterke prestaties in Azië werden deels tenietgedaan door hogere grondstofprijzen en energiekosten. De operationele winst steeg zo met 35,9% tot 6,4 miljoen Deense kroon, goed voor een bescheiden 870.000 euro.

Carlsberg lanceert ook een nieuw  duurzaamheidsprogramma, genaamd Together Towards ZERO and Beyond, waarmee de bierproducent nu streeft naar een netto koolstofuitstoot van nul tegen 2040. Met het vorige programma heeft de Deense groep tussen 2015 en nu de koolstofuitstoot met 40% en het watergebruik per hectoliter bier met 21% laten zakken.

“We willen consumenten in staat stellen om van een geweldig bier te genieten terwijl ze een zo klein mogelijke koolstofvoetafdruk achterlaten. Om dit te doen, laten we niets ongemoeid, van het graan en het water waarmee we brouwen, tot de recycling van lege flessen en blikjes zodra je van je bier hebt genoten. Dit is het juiste om te doen, voor ons bedrijf en voor de maatschappij”, aldus ’t Hart.

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Carlsberg is het pre-coronaniveau ver voorbij. De brouwerijgroep is de schade van twee jaar pandemie aan het inhalen. Tegelijk lanceert de brouwerij nieuwe duurzaamheidsambities.

Maaltijdplatform Just Eat Takeaway gaat z’n belang in de Braziliaanse bezorgdienst iFood verkopen aan investeringsfonds Prosus. Dat zou meer dan anderhalf miljard euro moeten opbrengen.

Twee merken met een missie hebben elkaar gevonden: Ben & Jerry’s gaat z’n cacao voortaan fair inkopen via het platform van Tony’s Chocolonely. Beide bedrijven lanceren samen meteen ook enkele nieuwe producten.

De concurrentie op de Belgische foodretailmarkt wordt onhoudbaar door een teveel aan supermarkten. Zelfstandige winkeluitbaters zien de marges krimpen en vragen overheidsmaatregelen.