Duurzaamheid in banden - Aftersales Magazine

2022-10-08 22:18:55 By : Ms. Nicole ou

Hét vakblad in de autobranche

Window dressing, of een welgemeend streven om het milieu en grondstoffen te sparen? Duurzaamheid dreigt een leeg begrip te worden, maar was desondanks een belangrijk thema op de eind mei gehouden bandenbeurs The Tire Cologne in Keulen.

Het thema duurzaamheid werd de bezoeker van The Tire Cologne direct bij binnenkomst voor de voeten geworpen in de persoon van Bibendum, het tot reusachtige grootte opgeblazen Michelinmannetje, voorzien van het opschrift ‘Everything will be sustainable’. Op de beursvloer demonstreerde Michelin met het zogeheten ‘Regen Lab’ welke grondstoffen er uit afgewerkte banden zoal geregenereerd kunnen worden. “Onze banden staan niet alleen voor maximale rijveiligheid en optimaal rijcomfort, maar bijvoorbeeld ook voor het zorgvuldig omgaan met schaarse middelen”, zei algemeen directeur B2B voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland Markus Bast dan ook voorafgaand aan de beurs.

Michelins doel is om in 2050 100 procent duurzaam banden te kunnen produceren. Michelin acht het essentieel om juist te acteren in elk stadium in het leven van een band, bij de winning van grondstoffen, de fabricage, het gebruik, het hergebruik en recycling. Daarbij beperkt Michelin zich niet tot de band, maar heeft het bedrijf ook de ambitie om zich op nieuwe terreinen te begeven die mogelijk hun voordeel kunnen doen met de kennis van Michelin op het gebied van hightech materialen. Verder zet Michelin zich in voor het behoud van biodiversiteit in de oceanen, helpt het mee aan de bescherming van bedreigde diersoorten en als het dan toch over rubber gaat, wijst Michelin erop dat het bij de rubberwinning, die op zichzelf geen bedreiging vormt voor het milieu, erop toeziet dat de groeiende vraag naar rubber niet ten koste gaat van rubberplantages en ecosystemen.

In een van de gangen van The Tire Cologne was een Boulevard of Sustainability ingericht, waar verschillende bedrijven zich met hun duurzaamheidsinitiatieven presenteerden. Daar waren bijvoorbeeld de ludieke oplossingen van Retyred te zien: stoelen gemaakt van oude autobanden. Ook het in 2021 opgerichte Re-Tyre was er aanwezig, een webshop voor gebruikte banden, voornamelijk als B-to-C-platform. Immers, een auto kan wel aan het einde van zijn levensduur zijn gekomen, maar de banden die eronder zitten, kunnen misschien nog vele kilometers dienst doen. Het platform is vooralsnog alleen in Duitsland actief, waar een redelijk grote markt voor gebruikte banden is.

Marangoni presenteerde op de boulevard zijn truck- en busbanden die door loopvlakvernieuwing een tweede leven krijgen, maar ook voor personenwagenbanden wordt loopvlakvernieuwing, zeker door de stijgende nieuwprijzen, steeds interessanter. Het Spaanse Insa Turbo pakte er in hal 7 flink mee uit met zijn Eco Evolution-banden. Insa Turbo is een van de ondernemingen van de Grupo Soledad, gerund door vijf broers en goed voor een omzet van 350 miljoen euro, met fabrieken in 4 landen, 1100 werknemers en 1500 verkooppunten. Niet alleen de banden van Insa Turbo zijn duurzaam; de fabrieken zelf gebruiken alleen energie afkomstig van biomassa.

Buy Casings, weer een andere onderneming onder de Grupo Soledad-paraplu, richt zich helemaal op het wereldwijd opkopen van bruikbare karkassen voor loopvlakvernieuwing. Karkassen die niet gebruikt kunnen worden voor loopvlakvernieuwing gaan naar shredderbedrijven binnen de groep, waarmee althans grondstoffen kunnen worden teruggewonnen.

Duurzaamheid was tevens een van de drie thema’s op de stand van Continental (de andere twee waren connectiviteit en veiligheid). Zo was er aandacht voor de ContiRe-Tex-technologie, die gebruikmaakt van polyestergaren dat wordt verkregen uit gebruikte PET-flessen. Vooralsnog zijn alleen personenwagenbanden met deze technologie beschikbaar, maar op de lange termijn wil Continental alleen nog maar duurzame materialen gebruiken voor de bandenproductie. Met de gereviseerde ContiRe EcoPlus HT3- band heeft Continental een vernieuwde band in het gamma die een vrijwel gelijk kilometerrendement en gelijke rolweerstand biedt in vergelijking met nieuwe banden, aldus Continental.

Dat een duurzame omgang met autobanden ook bij autofabrikanten op het netvlies staat, bewees Mercedes-Benz onlangs, toen de autofabrikant bekendmaakte dat het nog dit jaar grondstoffen die worden gewonnen uit afgewerkte autobanden gaat gebruiken voor de productie van nieuwe auto’s. Op deze manier wil Mercedes honderden tonnen afgewerkte autobanden hergebruiken.

Voor het op deze wijze recyclen van autobanden werkt Mercedes samen met verschillende partners, waaronder BASF. Het hergebruik start met de winning van pyrolyse-olie die door Pyrum Innovations (ook aanwezig op The Tire Cologne) wordt gewonnen uit de afgewerkte autobanden. BASF combineert deze olie met bio-methaan uit agrarisch afval tot een bruikbaar plastic van maagdelijke kwaliteit. Dit plastic wordt nog dit jaar toegepast in de productie van deurgrepen van de EQE en de S-Klasse. De S-Klasse krijgt tevens een botsabsorbeerder van dit materiaal.

Op deze wijze worden bij de productie van plastic niet alleen fossiele grondstoffen bespaard; ook de ecologische voetafdruk van het geproduceerde plastic wordt hierdoor verkleind. Het is een van de manieren waarop Mercedes in 2039 door de gehele waarde-keten heen CO2-neutraal wil opereren.

Nog even terug naar The Tire Cologne, want daar waren naast banden uiteraard ook velgenfabrikanten aanwezig. De Zwitserse Ronal Group presenteerde er zijn 100 procent CO2-neutraal geproduceerde lichtmetalen velg, de R70; bijna geheel met groene stroom geproduceerd en een compensatieproject voor het laatste restje emissie.

Foto boven: Zelfs aan het einde van hun levensduur vertegenwoordigen autobanden nog een waarde, door hergebruik, loopvlakvernieuwing of recycling van grondstoffen.

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3714 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Ik zou mezelf geen cijfer durven geven. Het lijkt...

Nogal een positieve weergave van de beurs. Met w...

Wat een bijzondere stap Johan, je onafhankelijke p...

Mooi voorbeeld van een demontagebedrijf dat echt p...

Een onafhankelijk vakblad dat gemaakt wordt door specialisten pur sang met tientallen jaren ervaring.

Heeft u interessant nieuws voor onze redactie? Stuur uw bericht dan hier in: