Koopgids: occasion Audi A6 (C6) (2004-2010)

2021-12-07 01:14:51 By : Ms. Candice Lian

Van de zuinige 2.0 TDIe tot de hoogbenige allroad quattro en de razendsnelle RS6, de derde generatie Audi A6 heeft voor elke behoefte een passend antwoord. Waar moet je op letten bij een gelegenheid?

In 2004 verschijnt de derde generatie Audi A6 (C6). Het model staat voor een zware taak: het immense succes van zijn voorganger voortzetten. Audi ontwikkelt een compleet nieuwe auto en kiest voor een evolutionair design, zodat de Limousine en Avant sterk lijken op hun voorgangers. De meest opvallende veranderingen zijn de oplopende dorpellijn en de single frame grille, die eerder debuteerde op de A8 W12.

Het slanke ontwerp verhult dat het model alle kanten op groeit en de limiet van vijf meter nadert. In het interieur kiest Audi wel nadrukkelijk voor de revolutie. De introductie van de Multi Media Interface (MMI) domineert de middenconsole, waarin de MMI-regeleenheid en het bijbehorende display zijn ondergebracht. Er wordt ook een elektronische handrem aangebracht. Wat ook opvalt zijn de hoogwaardige materialen en de onberispelijke afwerking.

Ook in dynamisch opzicht overtreft de nieuwe A6 zijn voorganger. Het rijgedrag profiteert van een grotere spoorbreedte en onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen voor en een trapeziumvormige achteras. Ondanks deze aanpassingen blijft het een comfortabele auto met redelijk lichte besturing. Wie op zoek is naar meer sportiviteit is aangewezen op het sportonderstel of de S- en RS-versies. Vanaf de introductie in 2004 zullen er drie benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar zijn, de 2.4 V6 (177 pk), de 3.2 V6 FSI (255 pk) en de 4.2 V8 en de 2.0 TDI PD (140 pk) en de 3.0 TDI CR V6 (225 pk).

Afhankelijk van de motor is voorwiel- of vierwielaandrijving (quattro) leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, een zeventraps Multitronic-automaat (CVT) of een zestraps Tiptronic-automaat. Kies je voor quattro en automaat, dan krijg je altijd de Tiptronic versnellingsbak. Naar goede Audi-traditie zijn de basismodellen kaal en de opties duur. Naast de Pro Line- en S-Line-pakketten zijn er tal van opties beschikbaar, waaronder adaptieve xenon(plus)koplampen, sportophangingen, luchtvering en lichtmetalen velgen tot 19 inch. Beschikbare interieuropties zijn onder meer lederen of lederen/alcantara bekleding, sportstoelen, sportstuur, drie MMI-varianten (met navigatie en 6,5-7 inch scherm) en Bose surround sound.

Tijdens de productieperiode ondergaat de Audi A6 verschillende veranderingen. In 2005 werd een nieuwe viercilinder basismotor geïntroduceerd, de 2.0 TFSI (170 pk), terwijl het dieselgamma werd uitgebreid met de 2.7 TDI V6 CR (180 pk). Dan verschijnt in 2006 de Audi A6 allroad quattro met mat kunststof opzetstukken en standaard luchtvering. In hetzelfde jaar debuteert de nieuwe 2.8 V6 FSI (210 pk) benzinemotor. De langverwachte S6 verschijnt in 2006 met de atmosferische 5.2 V10 FSI (435 pk) uit de S8. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan kun je twee jaar later overstappen op de nieuwe RS6 met 5.0 TFSI biturbomotor (580 pk).

Herfst 2008 brengt een facelift met onder meer aangepaste bumpers, koplampen en achterlichten met geïntegreerde led-technologie en richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Belangrijke technische wijzigingen zijn een vernieuwd MMI-systeem en quattro-aandrijving met nadruk op de achteras (40:60). Nieuwe motoren zijn de 3.0 TFSI V6 met mechanische compressor (290 pk) en de herziene 2.8 FSI met 190 of 220 pk. De 2.0 TDI heeft nu common-rail injectie en 140 of 170 pk; economy versie 2.0 TDIe (136 pk) heeft een verlaagd chassis, langere verhoudingen en banden met een lage rolweerstand. De 2.7 TDI levert nu 190 pk en de 3.0 TDI 240 pk. Met deze veranderingen gaat het model de laatste levensfase in. De vierde generatie A6 (C7) verschijnt in het najaar van 2010.

De derde generatie Audi A6 dankt zijn hernieuwde verkoopsucces aan het uitgebreide aanbod aan motoren, uitvoeringen en opties en zijn prettige rijeigenschappen. Het conservatieve ontwerp is een voordeel voor tweedehands kopers, omdat het model er nog steeds niet verouderd uitziet. Ook technisch is de voorlaatste A6 helemaal up-to-date dankzij het MMI-systeem, moderne veiligheids- en infotainmentsystemen en lange onderhoudsintervallen. In principe is de Audi A6 een betrouwbare auto, maar er zijn een aantal mankementen die kunnen uitmonden in dure reparaties. De mechanische complexiteit maakt een sluitende onderhoudshistorie en een correcte kilometerstand essentieel; Teruggedraaide tellers komen regelmatig voor, zowel bij originele Nederlandse auto's als bij importmodellen. Koop een auto met garantie bij voorkeur bij een Audi-dealer of Audi-specialist en laat bij aankoop op een ander adres altijd een aankoopkeuring uitvoeren, dit kan namelijk op lange termijn veel geld besparen.

Aandachtspunten bij de diesels zijn versleten verstuivers, turbo's en kettingspanners (V6). Vanaf de facelift worden gemodificeerde spanners gebruikt. Bepaalde series benzinemotoren (V6/V8/V10) hebben kantelende zuigers als gevolg van cilinderwandslijtage. Aandachtspunten voor de FSI-motoren met directe injectie zijn vervuiling van het inlaatkanaal en ratelende distributiekettingen. Hoog olieverbruik door de waterdunne Longlife motorolie komt in alle motoren voor.

De automaten Multitronic en Tiptronic en het quattro-systeem hebben periodiek verse olie nodig. Versleten koppelingsplaten en het dubbelmassavliegwiel zijn controlepunten op handmatige diesels. Onderdelen van de complexe ophanging kunnen slijten bij toenemende kilometerstand. De keramische remonderdelen voor de snelste modellen zijn erg duur en let op eventuele lekkage bij uitvoeringen met luchtvering (herkenbaar aan de schuin aflopende carrosserie).

Elektronicastoringen duiken af ​​​​en toe op; controleer de werking van alle bestaande comfortsystemen en opties. Een ESP-fout kan te wijten zijn aan een defecte stuurhoeksensor; andere storingen die optreden zijn slijtage van de dvd-lezer (navi) en een brandstofmeter die foutieve waarden aangeeft. Een lekkende ruitensproeierslang in de achterklep kan met water in de reservewielbak terechtkomen en schade aan de navigatiecomputer. Wees bij de snelste versies extra alert op mogelijke ongevalsschade.

2004 – A6 C6 Saloon 2.4/3.2/4.2 en 2.0/3.0 TDI, A6 Avant 2005 – 2.0 TFSI/2.7 TDI 2006 – A6 allroad quattro, S6 5.2 FSI, 2.8 FSI 2007 – RS6 5.0 TFSI 2008 – facelift, 3.0 TFSI/4.2 FSI/2.0 TDIe 2010 – A6 C7

KOOP + tijdloos design + moderne techniek + veel motoren en uitvoeringen + breed assortiment

NIET KOPEN – groot en relatief zwaar – risico op dure reparaties

BMW 5-Serie (2003-2010) De sportieve maatstaf van het E-segment. Keuze uit Sedan en Touring met zuinige benzine- en dieselmotoren en legendarische uitvoeringen zoals de 535D, 550i en M5. Dynamischer dan de A6, minder hoogwaardige afwerking.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002-2009) De voorlaatste E-Klasse is een comfortabele en onverwacht dynamische auto. Verkrijgbaar als Limousine en Combi met zuinige dieselmotoren en minder zuinige benzinemotoren, inclusief hilarische AMG-versies. Gemengde bouwkwaliteit tot facelift in 2006.

Log in en lees het volledige artikel

© 2021 Autovisie. Alle rechten voorbehouden