Nieuw Dana SAC Benelux (voorheen Brevini): ‘De grootste uitdaging is de bloedgroepen bij elkaar te brengen’ - LINK

2022-07-16 01:25:53 By : Ms. Lisa Lei

Algemeen directeur Erno Takacs van Dana SAC Benelux, voorheen Brevini Benelux, heeft duidelijk voor ogen wat hij binnen nu en vijf jaar wil bereiken: de plant in Alphen aan den Rijn moet 50 procent groeien in omzet. Daar is veel voor nodig: het werven van nieuwe medewerkers bijvoorbeeld, plus het lanceren van nieuwe producten en het aanboren van nieuwe markten voor het enorme assortiment van Dana aan aandrijfassen, aandrijfsystemen en componenten op mechanisch, conventioneel en hydraulisch gebied. Takacs heeft er alle vertrouwen in. Hij is nog niet heel lang in Nederland, maar proeft interesse vanuit de markt.

‘De portfolio’s van Brevini en Dana sluiten naadloos op elkaar aan’

De Hongaar Erno Takacs werkt sinds een jaar of zeven voor Dana. Eerder zette hij een vestiging op in Hongarije en leidde die vijf jaar lang. In 2016 werd hij plant manager van een fabriek in Groot-Brittannië. En vorig jaar kreeg hij de vraag om naar Nederland te komen, tevens het jaar waarin alles op zijn kop ging in Alphen aan den Rijn. Het beursgenoteerde Amerikaanse Dana Incorporated, wereldleider in hoogwaardige oplossingen voor het aandrijven van voertuigen en machines, nam het grootste deel van het Italiaanse bedrijf Brevini over, inclusief Brevini Benelux. Takacs: ‘In Groot-Brittannië stond alles goed op de rit. Voor mij was het tijd voor iets nieuws. In Nederland liggen volop uitdagingen. Zo’n overname gaat met veel veranderingen gepaard. Ga maar na: een oud familiebedrijf wordt opgekocht door een grote internationale onderneming. De bedrijfscultuur, verwachtingen, gebruiken, regels: alles is anders. Als ik Dana en Brevini vergelijk, wordt er bij Dana veel meer gedaan aan data-analyse, er zijn strakkere plannen voor de korte en langere termijn. We rapporteren meer, het is sterker gestructureerd. De afgelopen jaren deden de Brevini-onderdelen in Europa het helemaal niet slecht, maar er was geen enorme progressie.’

Nieuw tijdperk Het begin van een nieuw tijdperk voor Brevini, zo noemde Renato Brevini, president van de Brevini Group S.p.A., de verkoop van de familieonderneming aan Dana. De gebroeders Renato, Luciano en Corrado Brevini richtten het bedrijf in de jaren 60 op en legden zich toe op de mechanisatie in de landbouw. In 1963 ontwikkelde Brevini een eerste eigen planetaire tandwielkast. Het bedrijf werd in Italië en ver daarbuiten steeds succesvoller in de engineering, productie en verkoop van die tandwielkasten. Later kwamen daar hydraulische aandrijfsystemen bij. De laatste generatie Brevini die aan het roer stond, kon geen geschikte opvolger binnen de familie vinden. Dus keken ze buiten de deur: begin 2017 nam Dana Incorporated 80 procent van de businessunits Power Transmission en Fluid Power over. Alleen de businessunit Wind Power bleef buiten de deal. Recentelijk werd ook de resterende 20 procent aan Dana verkocht.

Optimale match Bij Dana is Brevini in handen van een wereldspeler die sterk de nadruk legt op innovatie en operational excellence. Het bedrijf is van oudsher sterk in aandrijfassen en voert onder meer het vermaarde merk Dana Spicer. Het Amerikaanse bedrijf zocht versterking op twee terreinen: het wilde een sterkere positie in de industriële markten in Europa en was uit op een aanvullend productenportfolio. Brevini behoort tot de top van de Europese markt op het gebied van aandrijfsystemen en componenten. De portfolio’s van Brevini en Dana sluiten naadloos op elkaar aan, zo meldden beide partijen bij de overname. ‘Het is de optimale match.’

Hub voor Noord-Europa Alphen aan den Rijn is een belangrijke vestiging voor Dana in Europa, inmiddels dus Dana SAC Benelux (SAC staat voor Service & Assembly Center) geheten en met omgerekend zestig fte de grootste en meest vooruitstrevende Dana-vestiging van Noordwest-Europa. Het is vanzelfsprekend het verkoopkantoor voor de Benelux, maar Dana SAC levert bijvoorbeeld ook alle reserveonderdelen voor collega-vestigingen in landen als Ierland, Groot-Brittannië, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland. Takacs: ‘Wij zijn een hub, de centrale vestiging van Dana in Noord-Europa. We coördineren hier de activiteiten voor zeven landen. Vragen over bijvoorbeeld engineering, financiën of personeelsbeleid komen bij ons terecht.’ En er is nog iets waar Erno Takacs trots op is: ‘Dana in Alphen aan den Rijn is het competence center binnen de groep voor hightech lieren. Hier hebben we de expertise. Alle speciale ontwerpen komen hier vandaan.’ De locatie moet groeien en dat vraagt veel actie. Er komen volgens de directeur veel mensen langs voor advies en begeleiding, voor procesverbetering. ‘Ze kijken op de werkvloer hoe alles efficiënter en ergonomischer te organiseren is. We leggen ook veel nadruk op veilig werken.’

Off-highway Om de groei te realiseren, wordt ingezet op nieuwe producten. Takacs wil er nog niet te veel over zeggen, maar meldt binnenkort met een lancering te komen. ‘Ook redesignen we producten die we al in het assortiment hebben, en dan gaat het over van alles: lieren, versnellingssystemen, hydraulische componenten.’ Zowel klanten van Dana als Brevini kunnen profiteren van de grote assortimentsuitbreiding. Dana SAC Benelux levert nu ook het complete assortiment van Dana Off-Highway, voor alles wat niet op de openbare weg rijdt waaronder bijvoorbeeld tractoren en maaimachines. ‘Daar proeven we al veel belangstelling voor’, zegt Takacs. Dana SAC Benelux wil daarbij tevens haar aftersales-activiteiten uitbreiden. Omzetgroei wordt ook verwacht door de sterkere positie op de industriële markt. En nog een mogelijkheid: Dana focuste tot voor kort vooral op grote klanten, maar door de aankoop van Brevini kan de onderneming nu ook kleine en middelgrote klanten bedienen. Wat is nu de grootste uitdaging? Niet die gewenste omzetgroei, aldus Erno Takacs. ‘De grootste uitdaging vind ik om de diverse teams, de diverse bloedgroepen bij elkaar te brengen, om al die verschillende procedures en processen binnen Dana en Brevini op elkaar af te stemmen.’ Hij is blij met zijn overstap naar Nederland. ‘In Groot-Brittannië hadden we een beperkte productenrange, nu is het assortiment enorm breed. Dat biedt vele mogelijkheden, met daarbij natuurlijk ook meer uitdagingen qua technologie, innovatie en marketing.’

Drive en Motion Dana SAC Benelux kent twee productgroepen, Drive Technology en Motion Technology. In die eerste groep vallen bijvoorbeeld assen, wielaandrijvingen, trackdrives, e-drive systems en aandrijfassen van het merk Spicer. In het assortiment van Motion Systems zitten onder meer industriële planetaire tandwielkasten, motoren en pompen, kleppen en flowcontrol-systemen en het complete lierenaanbod van Brevini, maar ook de industriële aandrijfassen van GWB en de extruder drives van PIV.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Link magazine bericht over de toegevoegde waarde van leveranties en investeringen in de industrie.

Link Magazine signaleert overnames, fusies en allianties (en de beëindiging daarvan) in de industrie.

Hoe krijgen we de productiviteit van de processen binnenshuis omhoog? Wat is nodig om de complete supplychain beter te stroomlijnen? Daarover sparren directeuren en managers binnen het Platform Productiviteit van Link Magazine.

Het implementeren van het businessmodel Servitization impliceert een verschuiving van een organisatie waarin het product centraal staat naar een organisatie waarin de dienst centraal staat. Die ambitie zorgt voor de nodige organisatorische en technische uitdagingen. Via het Platform Servitization wil Link Magazine bedrijven daarvan bewust maken door te kennis vergaren en die te delen zodat bedrijven die overgang duurzaam en winstgevend kunnen maken.

Eerste Link Magazine Annual Golf Tournament

Het Link Magazine Annual Golf Tournament 2022 op 2 juni op de baan van Best Golf is mede mogelijk gemaakt door Fellowmind, LM Systems en SMC. De deelnemers kijken al uit naar de volgende editie (op 1 juni 2023) van het toernooi, zo valt aan het eind van de avond aan alle tafels horen: ‘Ik heb écht een fantastische dag gehad!’

Foto’s: Vincent Knoops Meer over 'Eerste Link Magazine Annual Golf Tournament' >

Link is een managementblad over eigentijdse vormen van samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven, (semi-)overheid, universiteiten en hogescholen. De kernwoorden zijn management, marketing en technologie. Omdat samenwerken vaak leidt tot het vernieuwen van producten of processen krijgen technologie en innovatie veel aandacht. Link Magazine richt zich in het bijzonder op het management betrokken bij die samenwerking in de toeleverketen: het algemeen management, maar ook dat van R&D, Sales, Purchasing, Productie, et cetera.

E-mail adres: Laat dit veld leeg als je een mens bent: