Van drie mannen op kantoor in een mum van tijd wereldwijd actief door corona

2021-11-26 03:24:27 By : Ms. Naomi Mao

Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers vanuit huis.

NB In deze printversie kunnen elementen ontbreken.

Testtechnologie MolGen, uit Veenendaal, is onbekend, maar wel een van de succesverhalen van de coronacrisis. “Ja, we waren klein. Maar nu zijn we een heel serieus bedrijf.”

Drie mannen, elk een halve dag in de week. Zo begon MolGen in 2018. Een start-up in een kantoor in Veenendaal. “Alle drie hebben ze hun eigen kamer, een gemeenschappelijke ruimte. En een koffiezetapparaat! We vonden het heel leuk”, zegt Niels Kruize (48) van MolGen.

MolGen is al een paar keer verhuisd binnen de stad. Het bedrijf heeft meer dan 100 medewerkers en kantoren in de VS en het VK. Volgend jaar komen daar vijf buitenlandse vestigingen bij. Hoewel het bedrijf onbekend is bij het grote publiek, is het één van de succesverhalen van de coronacrisis.

Kruize, commercieel directeur, zit in zijn directiekamer. Op de mouw van zijn lichtblauwe overhemd glinstert een gouden manchetknoop in de vorm van een DNA-streng. Het is het logo van MolGen, dat gespecialiseerd is in dna- en rna-extractie uit weefsel. Het bedrijf maakt machines en materialen voor PCR-testen, het meest betrouwbare type coronatest. MolGen exporteert vanuit Veenendaal naar de rest van Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Azië en Australië. Voor het eerst laat het bedrijf een journalist meekijken.

We geven mensen hier de vrijheid om te falen. Gaat 10.000 euro door de wc, jammer

Kruize staat meestal rond half vijf op. Na het douchen, aankleden en voeren van de cavia's van zijn kinderen (uitgebreid, bijvoorbeeld boerenkool of aardbeien), beginnen zijn eerste telefoontjes om half zes.

“Meestal vroeg in de ochtend met Australië”, zegt Kruize. "Ook vanmorgen met onze verkoper [verkoper] aan de westkust, die in Seattle woont."

Kruize zegt weken van tachtig uur te maken. Dat moet wel, zegt hij, als je zo snel groeit. Zijn bedrijf is door de coronacrisis bijzonder snel.

“We zitten al meer dan twintig jaar in deze branche”, zegt Kruize. “Wim de Groot en Maarten van Haeringen [de andere eigenaren] hadden een testlaboratorium in Wageningen waar ze dieren als paarden, kippen, duiven en zalm testen op het ontstaan ​​van ziekten. Ik verkocht apparaten en chemicaliën in het landschap van genetische tests.”

Sterker nog, de infrastructuur, chemicaliën en technieken voor menselijke diagnostiek lijken erg op die voor dierziekten als vogelgriep of plantenveredeling, zegt Kruize. “De analogie tussen de agrarische testmarkt en de menselijke is 95 procent. Controleren of een tomaat bruinrot heeft, gebeurt op dezelfde manier als een PCR-test. De pandemie kwam en we zeiden: 'Wacht even, we kunnen dit ook doen met menselijke diagnostiek. We hebben alles."

“Hier hebben de heftrucks voorrang”, waarschuwt een logistiek medewerker. Kruize loopt in een fluorescerend oranje hesje in een logistieke hal van autodealer Pon in Veenendaal, waarvan MolGen een deel gebruikt. Hier vind je chemicaliën, kunststoffen en machines die MolGen verkoopt.

Het meest in het oog springend zijn grote installaties verpakt in doorzichtig plastic. Achter een glasplaat zijn twee zwarte robotarmen zichtbaar. “Ze doen automatisch wat een laborant normaal doet”, zegt Kruize. “Mijn neef heeft een bedrijf in Etten-Leur, waar robotsystemen worden gemaakt. We hebben een systeem ontworpen en binnen twee maanden gebouwd.”

De machines kosten ruim 100.000 euro en doen het werk van vier laboranten. Ze brengen weefselmonsters van de verzamelbuis over naar testplaten ter voorbereiding op PCR. “De Nederlandse overheid heeft er vijftien, maar het overgrote deel gaat naar het buitenland”, zegt Kruize. “We hebben klanten in Duitsland die tien, vijftien van die dingen hebben. Denk aan commerciële testlabs waar de monsters worden getest.”

Iets verderop staan ​​dozen met een rode sticker: brandgevaar. Het zijn chemicaliën die worden gebruikt voor PCR-testen. “Deze hier gaat vandaag naar Duitsland”, zegt Kruize.

Het merendeel van de verkopen – in het eerste halfjaar van de crisis zelfs meer dan 95 procent – ​​gaat vanuit Veenendaal naar het buitenland, zegt Kruize.

“Engeland, Frankrijk, Duitsland, in dat soort landen hebben ze testen veel industriëler opgezet dan in Nederland”, zegt Kruize. “Fabriekshallen vol met onze machines. We leveren nu zelfs voor landen als Uruguay de volledige PCR-infrastructuur.”

Kruize stapt opzij voor een heftruck. 'En op dit pad, deze honderd meter tot het einde, vier hoog, is dit ook al onze voorraad.'

Er zijn buizen, platen, buffervloeistoffen, machines. "Genoeg om honderdduizenden PCR-tests per dag te doen."

Als Kruize koffie drinkt op kantoor, loopt hij langs een schilderij van Pippi Langkous op een piratenschip met aap Nilsson op haar schouder. "Kleur buiten de lijntjes, maar binnen de kaders", staat in verf naast de boot geschreven.

Er hangen nog vier Pippi doeken in het gebouw. Men leest: "Om het spoor recht te houden, heb je dwarsliggers nodig." Tegen een ander: 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.'

Kruize is fan van Pippi en niet alleen omdat hij het boek voorleest aan zijn kinderen. 'Omdat ze een beetje ondeugend is. En gewoon dingen doen. Mensen zijn jaloers op haar vrijheid.”

Hij herkent zich in die mentaliteit. "Als mensen zeggen: 'Ik kan het niet', zeg ik: 'Hmm, ik denk het wel.'"

Die houding is ook onderdeel van MolGen, zegt Kruize. De moed om te vallen. “Je moet vaak fouten maken om iets te vinden dat werkt. We geven mensen hier de vrijheid om te falen. Gaat 10.000 euro door de wc, jammer. Leer ervan en de volgende keer vind je iets dat werkt.”

Hoeveel omzet heeft MolGen? De Kamer van Koophandel heeft geen jaarrekening van vorig jaar. Hierdoor zijn er geen omzet- of winstcijfers bekend.

“We proberen niet te open te zijn over cijfers. Ik kan wel zeggen dat we tientallen miljoenen omzet hebben.”

"Dat is iets dat veel in de media speelt, nietwaar", vult marketing- en communicatiemanager Meya Sollman aan, "dat mensen Covid-grijpers worden genoemd en een mediastorm over zich heen krijgen. We hebben onze prijzen tijdens de de pandemie. We zitten eigenlijk laag.”

“En ja, we waren klein”, zegt Kruize, “maar nu zijn we een serieus bedrijf dat nog lang zal bestaan. Niet met een topman die hetzelfde geld wil verdienen en dan naar Curaçao verdwijnt.”

Bovendien, zegt Kruize, is opgetogen over hoe goed MolGen het doet niet gepast. “Er zijn ook mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt, die in een hotel of restaurant hebben gewerkt.”

Hoe heeft MolGen de groei kunnen financieren?

"Leuk verhaal", zegt Kruize als hij de kamer van medebestuurslid Maarten de Groot binnenkomt. “Vorig jaar waren we negen keer technisch failliet. We hadden meer openstaande rekeningen dan geld om ze te betalen. Ik zou bijvoorbeeld voor een half miljoen hebben gekocht, klanten hadden nog niet betaald en we moesten al geld betalen aan de belastingdienst.”

"Vooral voor Maarten was het af en toe even knijpen", zegt Kruize. „Toen riep ik: 'Ja, we hebben een hele grote bestelling.' En hij dacht: maar hoe ga ik dit financieren?”

“Door afspraken te maken over achteraf betalen, kwam het uiteindelijk altijd goed”, zegt De Groot. “Natuurlijk zagen onze leveranciers ook onze orderintake [ze hadden veel bestellingen]. Ze hebben altijd in ons geloofd."

's Middags is er een lunchbijeenkomst met de marketingafdeling over 'Megaprep'. Dat is de projectnaam voor een PCR-zelftest, een alternatief voor de antigeenzelftest die nu te koop is. Mensen kunnen dan thuis in een buisje spugen en de test doen. Als ze zich via een begeleidende app identificeren, krijgen ze een bewijs dat ze gezond zijn. Volgens MolGen is er interesse uit Amerika, Duitsland, Engeland en Australië, maar ook hotels, drogisterijen en een supermarktketen in Nederland zijn geïnteresseerd.

“Dit moet het veel gemakkelijker maken om betrouwbaar te testen en het voor bedrijven veel goedkoper maken om hun personeel te testen”, zegt Sollman. "Dat is echt een van onze doelen: dingen toegankelijker maken."

Een marketeer doet enkele voorstellen voor een PR-campagne. „Hoe zit het met zorgeloos toezicht? Of: Groene bubbels, in plaats van rode zones?”, waarin hij verwijst naar de rode vlekken die op kaarten duiden op corona-uitbraken.

"Ja, natuurlijk hebben we het constant over groene bubbels", zegt Sollman, "dat is een slogan die we kunnen gebruiken."

Kruize: "Dat is een goeie."

Met twee keer per week testen met Megaprep kan de samenleving weer een beetje open, ziet MolGen het zelf. Ook voor de winter staat een uitbreiding gepland. De huidige kantoorruimte van tweeduizend meter is al te klein, het bedrijf breidt uit naar 2.800 vierkante meter.

En Kruize denkt al groter. “Mijn wens is om in Veenendaal een MolGen Campus te bouwen met verschillende gebouwen. Tot tienduizend vierkante meter.”

Heb je een tip over dit onderwerp, zie je een spelfout of feitelijke onjuistheid? We zouden het op prijs stellen als u ons hierover bericht. U kunt ons ook anoniem een ​​tip geven.