Hoe zit het met het gebruik van recyclaten in de autobouw?

2022-09-17 13:02:12 By : Mr. Jacky Gu

Auto's worden steeds klimaatvriendelijker - dit komt niet alleen door het aandrijfsysteem, ook autofabrikanten willen steeds groener worden als het gaat om het gebruik van materialen.Recyclaten zijn onderdeel van deze verandering.PLASTVERFAHRER vroeg rond in de branche.Wat gebeurt er met het gebruik van recyclaten in de autobouw?De PLASTPROCESSOR volgde.(Afbeelding: Steinar Engeland - Unsplash.com)Het onderwerp duurzaamheid is al lang in de auto-industrie aangekomen.De verandering in mobiliteit naar alternatieve aandrijvingen zoals elektromobiliteit voedt ook het gebruik van hulpbronnenbesparende materialen.Fabrikanten vertrouwen in toenemende mate op het gebruik van recyclaten voor hun componenten.Er zijn al genoeg voorbeelden in de auto-omgeving.In een Audi Q4 E-Tron worden tot 27 componenten gebruikt, waarvan sommige bestaan ​​uit recyclaten uit industrieel productieafval of oud materiaal, oftewel postindustriële recyclaten (PIR).Koplampbevestigingen, wielkastbekleding, vloerbekleding en wielspoilers bestaan ​​grotendeels uit secundaire grondstoffen.Het doel van automobilisten is om de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus te verminderen.Volkswagen stelt zelf dat, op basis van het totale gewicht, veel van zijn eigen merkauto's al voor ongeveer een derde uit metaal- en petroleumrecyclaten bestaan.Eén ding is zeker: zonder een functionerende recyclingeconomie werkt het ook niet in de autotechniek.De redactie van PLASTVERFAHRER wilde daarom van verschillende spelers in de waardeketen weten met welke uitdagingen de auto-industrie wordt geconfronteerd bij het gebruik van recyclaten, welke eisen recyclaten met zich meebrengen en hoe de beschikbaarheid van de materialen kan worden gegarandeerd.Dr.-Ing.Michael Bosse, groepsmanager materiaalontwikkeling bij de SKZ: “Als onderdeel van een onderzoeksproject werkt de SKZ momenteel samen met onder meer het bedrijf Plastship aan het onderscheiden van recyclaatkwaliteiten met bepaalde ‘keurmerken’. Deze bevestigen de basisgeschiktheid van een recyclaat voor bepaalde toepassingsgebieden.Hiervoor kunnen de meer dan 300 mogelijke materiaaleigenschappen, een duidelijk en typegerelateerd materiaalprofiel worden afgeleid uit bijvoorbeeld slagvastheid, modulus of rek, die de relevante karakteristieke waarden voor meer dan 80% van de voorzienbare toepassingen, die ook worden verkocht aan de auto-industrie, zijn er al geïnteresseerde bedrijven die werken aan implementatie in het 'Smakurez'-project."(Afbeelding: SKZ)Malte Biss, oprichter en algemeen directeur van Flusix: "We moeten de waardeketen op het gebied van automotive recycling aanscherpen en helder inrichten. De meest effectieve manier is om recyclaten te hergebruiken in de onderdelen van het voertuig waar ze zijn verkregen. De inzameling van de recyclebare materialen plaatsvinden. Elk onderdeel heeft zijn waarde, er is bijna niets dat we niet opnieuw kunnen gebruiken - mits het op soort wordt gesorteerd. De recyclingmethoden zelf worden steeds beter, we moeten onze sortering nog verbeteren. Als de Als kunststoffen niet netjes worden gescheiden, gaat de kwaliteit achteruit. We zien ons werk ook als kwaliteitsborging. In de laboratoria van onze onafhankelijke partner DIN CERTCO (TÜV Rheinland) controleren we de gerecyclede inhoud. Dit kan transparant worden gemaakt met onze Flutix Recycled zegel."(Afbeelding: Fluxix)Benjamin Stoll, Hoofd R&D, RKF: "Om de kwaliteit van de recyclaten voor serieproductie op lange termijn en van batch tot batch te waarborgen, is het belangrijkste punt de analyse van de grondstoffen om onzuiverheden van vreemde polymeren te detecteren, zware metalen of vlamvertragende additieven die niet in de 1 ton zitten door middel van smeltpuntbepaling, röntgenfluorescentie-analyse, residu op ontsteking en vochtmeting om de kwaliteiten van de grondstoffen zo goed mogelijk te categoriseren. Dit is een zeer belangrijk punt voor de latere samenstelling van de polymeermengsels, die worden gehomogeniseerd. Door deze hoge mate van inspanning kunnen de recepten zeer nauwkeurig worden nageleefd, wat zich uit in een constante en goede kwaliteit."(Foto: RFK)Jens Kaatze, CEO Wipag: “In principe zie ik geen probleem met de kwaliteitsborging van de recyclaten, aangezien we dit al jaren met succes doen. Maar goed geborgde inputstromen kunnen zeker helpen. van dingen die we in recycling Bij grotere kwaliteitsschommelingen moeten we zorgen voor de gewenste en noodzakelijke, constante materiaalkwaliteit, bijvoorbeeld door het uit verschillende bronnen te mengen of door het te selecteren voor Recycling is hier het sleutelwoord: Dit zou resulteren in meer gesorteerde afvalstromen die we kunnen gebruiken voor onze recyclingprocessen."(Foto-editor)Frank Schockemöhle, Head of Development bij Pöppelmann K-Tech: "Voor ons geldt het principe dat recyclaten alleen kunnen worden gebruikt als er geen compromissen zijn op het gebied van materiaaleigenschappen en kwaliteit in vergelijking met nieuwe goederen. Dat is een hoge claim die alleen kan worden voldaan als je bereid bent de gehele productontwikkeling, inclusief inkoopmanagement, onder het teken van hulpbronnenbehoud te plaatsen, waaronder enerzijds het gekwalificeerd sorteren en verwerken van zowel het ingekochte als ons eigen materiaal. uitgebreide en gerichte controle van de goederenontvangst is onmisbaar. Onze ontwikkelingsafdeling en ons laboratoriumteam werken nauw samen om voor elke toepassing de meest geschikte kunststof te vinden - voor een goed product, een duurzaam product en uiteindelijk ook een recyclebaar product. kan putten uit de meer dan 50 jaar ervaring van de Pöppelmann Division Teku in deverwerking te recyclen en verder te ontwikkelen voor onze toepassingen in de automobielsector.We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van onze eigen nieuwe testmethoden om materiaaldefecten, die bijvoorbeeld door vervuiling kunnen ontstaan, in een vroeg stadium op te sporen." (Afbeelding: Pöppelmann)Timo Eckert, Managing Director, Recycling Concept Saar: "Voordat het "hoe" kan worden beantwoord, moet eerst het "wat" in termen van kwaliteit duidelijk worden gedefinieerd. Uniforme normen voor de classificatie van kunststofrecyclaten, zoals de nieuwe DIN SPEC 91446 , kan als zeer nuttige oriëntatie dienen. De vraag 'hoe' is door de complexiteit niet eenvoudig te beantwoorden. In onze ogen is het uitgangspunt een eigen en oprecht kwaliteitsbewustzijn, gekoppeld aan een solide database en technische knowhow ."(Afbeelding: RCS)Dipl.- Ing. Hans Rainer Zies, algemeen directeur MKV: "Bijvoorbeeld door de scheiding van hetzelfde type of type op het punt van accumulatie of door analyse van zuiverheid vóór bereiding. Een ander aspect is strenge en gestandaardiseerde kwaliteitscontroles; inclusief de Hierbij hoort ook een effectieve materiaalstroombeheersing, te beginnen bij de verwerker met het zuiver scheiden van afval, maar ook het gebruik van verse glasvezels en additieven voor materiaalveredeling en het behalen van karakteristieke waarden, bijvoorbeeld mechanica."(Afbeelding: MKV)Stefan Caba, hoofd van het Competence Center for Sustainable Vehicle Development bij EDAG: "Kwaliteit kan eigenlijk alleen worden gegarandeerd door permanente controles door de compounders. Zij hebben op hun beurt een continue stroom van oude componenten nodig. Dit betekent dat een volledige toegevoegde waarde ketting is vereist voor de periode nadat het voertuig is gebruikt Deze bestaan ​​echter niet - integendeel, de voertuigen worden geëxporteerd en niet gerecycled. We hebben momenteel echter eerste vragen ontvangen over de planning van geautomatiseerde demontagefabrieken. Deze kunnen op in theorie de schone demontage en het sorteren van de componenten op materiaal veel beter realiseren dan tot nu toe is gebeurd. Kunststof onderdelen zijn momenteel van weinig waarde omdat ze niet geschikt zijn als reserveonderdelen. Er is echter nog een lange weg te gaan. "(Foto-editor)Christian Schiller, oprichter en CEO van Cirplus: “Ik moet het specifieker vragen. Hebben we het over post-consumer recyclaten (PCR) of over post-industriële recyclaten (PIR)? Tot nu toe heeft bijna geen enkele autofabrikant het aangedurfd om echte PCR-materiaal, dat wil zeggen kunststoffen die in auto's (of elders) werden gebruikt en die nu als PCR-recyclaat een tweede, derde, vierde cyclus moeten doorlopen Postindustrieel recyclaat, d.w.z. gerecycleerde kunststoffen, wordt gezien als een 'gemakkelijkere' toegang tot de onderwerp recyclaat uit productieafval; met de PIR-materialen heb je het voordeel dat je de aard van het virgin materiaal goed kent; het ‘probleem’ hier is echter dat dit afval of deze bijproducten geen grondstoffenmarkt vertegenwoordigen die is eenvoudig op te schalen, omdat elke verwerker in het oorspronkelijke productieproces probeert zo min mogelijk afval te creëren. Als we een bovengemiddeld aantal PIR-recyclaten op de markt zien, hebben we een efficiëntieprobleem in de Pproductie.Om deze reden is een massale uitbreiding van het gebruik van recyclaten uit PIR-materiaal ecologisch noch economisch wenselijk, omdat afvalvermijding in de hiërarchie van de circulaire economie ver vooruitloopt op recycling.Daarentegen is de markt voor post-consumer recyclaten veel interessanter.Om hier serieproductie te garanderen, moeten we diep in de verwarde wereld van de afvalmarkten duiken..." (Afbeelding: Editor)Vervolg: "... Hoe paradoxaal het ook klinkt, alleen al in Europa is er geen spoor van de 20 miljoen ton plastic afval die jaarlijks wordt gegenereerd. Het is dan ook de vraag of het in de toekomst mogelijk zal zijn om in de buurt te komen van de hoeveelheden die zijn een voorwaarde voor serieproductie met PCR. We hebben het hier over een niet-transparant, ondergedigitaliseerd afvalbeheer.Bovendien heeft de recyclingindustrie de automobielindustrie nooit hoeven bedienen met hoogwaardig PCR-materiaal voor serieproductie tot recentelijk - geen enkele OEM wilde het stigma dat onderdelen van de auto van 'gerecycled materiaal' waren gemaakt; het ontbreekt bijvoorbeeld aan praktijkervaring over hoe om te gaan met de bijna onvermijdelijke kwaliteitsschommelingen in het recycling- en verwerkingsproces. Voor veel technische kunststoffen is er nog geen economisch verantwoord, laat staan ​​schaalbaar, recyclingproces.Kortom: er moet nog veel gebeuren.Ondersteuning bij Cirplus doen we door gebruik te maken van de commerciële transhandelingen digitaal en dus transparant en begrijpelijk weer te geven (traceerbaarheid);en we zetten ons in voor de standaardisatie van recyclaten;Met DIN SPEC 91446 hebben we 's werelds eerste norm gecreëerd voor hoogwaardige kunststofrecycling buiten PET.Dit is een voorwaarde voor recyclers en verwerkers wereldwijd om dezelfde taal te spreken als ze recyclaten willen gebruiken.Op basis van de DIN SPEC kunnen nu verdere normen worden ontwikkeld, bijvoorbeeld voor polyamiden, om de OEM's een middel te bieden om hun eisen duidelijk te classificeren." (Afbeelding: redactie)Frank Stammer, Technisch Specialist, GKV Tecpart: "Het borgen van de recyclaatkwaliteit en ook de recyclaatkwantiteit is momenteel een van de grootste uitdagingen op het gebied van recyclingmanagement van kunststoffen bij de fabricage van technische onderdelen voor de automobielproductie. Bijvoorbeeld de traditionele hoeveelheden van de autofabrikanten van de zogenaamde post-industriële recycling is ofwel al uitbesteed of is niet beschikbaar vanwege de aanhoudende verstoringen in de toeleveringsketens. Maar de hoeveelheden gerecyclede kunststoffen na gebruik (de zogenaamde 'post-consumer ' recyclaten) zijn momenteel ook schaars, aangezien bijna alle productiegebieden van de kunststofindustrie hun recyclaten gebruiken. Naar mijn mening zullen we op korte tot middellange termijn daarom niet gemakkelijk onze recyclaathoeveelheden en dus de kwaliteiten, bijvoorbeeld voor de auto-industrie, in eigen land en moet ook naar andere landen kijken voor ontwikkeling nricht uw recyclaatbronnen..." (Afbeelding: GKV/Tecpart)Vervolg: "...Op middellange tot lange termijn kunnen we er echter niet omheen dat we meer aandacht moeten besteden aan ons recyclingpercentage, oftewel de opbrengst aan herbruikbare kunststoffen uit het afval. We kunnen deze hoeveelheid niet bereiken zonder een intelligent productontwerp, dat al in het planningsproces zit van een product waarvan de recycling omvat, een massale verdere ontwikkeling van de inzamelings-, sorteer- en verwerkingssystemen en het kritisch onderzoeken van de parameters van de eigen productie, of een recyclaat van de hoogste kwaliteitscategorie of dat een recyclaat met geschikte kwaliteitsspecificaties niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar is Omdat één ding zeker is, zijn kunststofrecyclaten geen bulkgoederen en zal hun kwaliteit fundamenteel blijven afhangen van de ervaring, marktkennis en inputstromen van de kunststoffen recyclers in de komende jaren."(Afbeelding: GKV/Tecpart)Alles weten over plastic recycling?Het is duidelijk dat duurzaamheid niet eindigt bij het eigenlijke product: producten moeten worden gerecycled op basis van hun materiaaleigenschappen en kringlopen gesloten.Maar welke processen worden er eigenlijk gebruikt bij het recyclen van kunststoffen?Zijn er grenzen aan recycling?En wat is downcycling en upcycling eigenlijk?Hier vind je alles wat je erover moet weten.Jens Kaatze, CEO Wipag: "De situatie is momenteel erg gespannen omdat we al jaren te maken hebben met lagere productiecijfers, vooral in de auto-industrie, maar ook op andere gebieden. Dit leidt enerzijds tot een vermindering van productieafval, en naar een Verminderde accumulatie van post-consumer recyclaten, aangezien de lage productieaantallen een langere levensduur voor de eindgebruiker betekenen.We nemen afvalstromen op uit andere bronnen die we al jaren kwalificeren en kijken ook in een groter geografisch gebied Oppervlakte."(Foto-editor)Frank Schockemöhle, Head of Development bij Pöppelmann K-Tech: "Wij vertrouwen op de grootst mogelijke onafhankelijkheid van marktontwikkelingen op de korte termijn. Daarom is vooruitziendheid de belangrijkste voorwaarde om ook in moeilijke tijden vrijheid te behouden. en toekomstgerichte inkoopstrategie zien we onszelf heel goed "We zijn goed gepositioneerd. Een andere factor is de samenwerking met een groot aantal leveranciers, die ook verschillende materiële bronnen voor ons ontsluiten. Zo blijven we flexibel in het geval van knelpunten in de bevoorrading en ook kennis te maken met nieuwe materiaalstromen, vooral met post-consumer recyclaten. Tegelijkertijd zetten we in onze eigen bereidingen steeds meer in op de productie van compounds uit ons eigen materiaal."(Afbeelding: Pöppelmann)Christian Schiller, oprichter en CEO van Cirplus: "De grote OEM's houden zich intensief met deze vraag bezig, en niet alleen sinds BMW vorig jaar de "Secondary First"-strategie op het gebied van materiaalinkoop aankondigde. Het Circular Cars Initiative, dat is gebaseerd op de World Economic Forum coördineert sinds 2021 een groot deel van de spelers in de waardeketen om tot echte circulariteit in batterijen, kunststoffen en metalen in auto's te komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook daar veel hoop is op chemische recycling, mede omdat de petrochemie zelf aan het roer zit. besluitvormingstabel; maar vooral omdat bijna geen enkele OEM echt ervaring heeft met het gebruik van mechanisch PCR-recyclaat en decennialang het gebruik van mechanisch recyclaat werd afgekeurd als van mindere kwaliteit dan nieuw materiaal niemand precies waar de hoeveelheden en kwaliteiten voor de technische kunststoffen wijmoet hier komen.Er is simpelweg een gebrek aan transparantie, design for recycling, capaciteiten en een acceptabele business case voor het gebruik van secundaire grondstoffen.Malte Biss, oprichter en directeur van Flutix: "De kwaliteitseisen aan de recyclaten moeten meegroeien met de eisen van de consument aan het eindproduct, zowel optisch als technisch. De mythe van het "stinkende recyclaat" moet begraven worden - dat was De recyclers kunnen het al. De markt bedienen met hoogwaardige en geurvrije recyclaten. In de toekomst zullen we nog meer hier ter plaatse moeten recyclen en minder van de ingezamelde materialen naar niet-EU-landen verschepen, waar ze worden vaak niet professioneel verwerkt of zelfs illegaal verwijderd. De Duitse recyclingindustrie werkt op een technisch hoog niveau. Alleen op dit niveau kunnen we de kwaliteit bereiken die zowel door de productie als door de consument wordt geëist. Een andere belangrijke stap: recycling moet spelen een grote rol bij de planning van voertuigen en in het hele ontwikkelingsproces. Zelfs de auto-ontwerper moet zijn materialen gebruiken bij de ontwikkelingkies een oplossing op basis van recyclebaarheid.Dit zorgt ook voor de materiaalstroom.Ook is het logisch dat recycler en producent dicht bij elkaar staan ​​om de waardeketen te borgen.Natuurlijk verminderen korte transportroutes ook de uitstoot, wat alleen al logisch is." (Afbeelding: Flusix)Timo Eckert, Managing Director, Recycling Concept Saar: "We zien drie verschillende niveaus van motivatie bij onze klanten voor het gebruik van recyclaten: prijs, beschikbaarheid, duurzaamheid. De waarde van recyclaten lijkt te verschuiven van een extra grondstofalternatief naar een vast planningsfactor binnen productieplanning. Eigen productieresiduen niet als afval maar als hoogwaardige grondstoffen zien en ondanks extra organisatorische inspanning netjes en soort scheiden is een centrale maatregel in de circulaire economie."(Afbeelding: RCS)Benjamin Stoll, Hoofd R&D, RKF: "We beleven momenteel een tijd waarin elke recycler op zoek is naar grondstoffen. De prijzen van maalgoed van technische kunststoffen zoals polyamiden zijn binnen een half jaar meer dan verdubbeld en niet alleen door stijgende energieprijzen. Op dit moment nemen we geen maatregelen om de recyclaten te behouden. Er zijn projecten in de post-consumer sector, maar deze zijn meer gericht op grondstoffen gemaakt van lichtgewicht verpakkingen die te vinden zijn in gele zakken, zoals PE , PP of ABS."(Foto: RFK)Dr.-Ing.Michael Bosse, groepsmanager materiaalontwikkeling bij SKZ: "Door de veranderingen in de juridische situatie als onderdeel van de "Europese Green Deal", maar ook door een heroverweging van automotive klanten, zijn de materiaalstromen en beschikbaarheid die vandaag al bestaan voortdurend opnieuw beoordeeld en gewaardeerd Balansgrenzen, wanneer het materiaalhergebruik "de moeite waard" is, worden merkbaar losgemaakt van de overweging dat recyclaten altijd goedkoper moeten zijn dan nieuwe materialen. Zelfs kleine verschuivingen in waardering zorgen ervoor dat bepaalde shredderfracties of demontagewerkzaamheden plotseling verhandelbaar worden. Duidelijke definities van "post consumer" en "post industrial" zijn nu beschikbaar en maken het eenvoudiger om de materiaalstromen strategisch te classificeren voor inkoop."(Afbeelding: SKZ)Dipl.-Ing. Hans Rainer Zies, algemeen directeur MKV: "Volgens mij zijn er geen algemene maatregelen. Je neemt wat je krijgt... Momenteel zijn er onderzoeksprojecten aan de gang, maar de gesorteerde terugwinning van kunststoffen is tot nu toe ook Door de grote hoeveelheid kunststoffen die in voertuigen worden gebruikt, is handmatige demontage niet economisch en dus worden afgedankte voertuigen versnipperd, wat resulteert in een gemengde fractie die meestal alleen kan worden gebruikt in 'downcycling'-toepassingen."(Afbeelding: MKV)Frank Stammer, Technisch Adviseur, GKV Tecpart: “In haar streven om meer recyclaten in nieuwe voertuigen toe te passen, ziet de automobielindustrie zich momenteel genoodzaakt om recyclaatstromen uit andere verwerkingsgebieden in te zetten. de auto-industrie met de uitdaging dat bestaande materialen en materiaalcombinaties, samen met de CO₂-footprint en de marktbeschikbaarheid van recyclaten, continu gecontroleerd moeten worden en zo nodig op korte termijn vrijgegeven moeten worden. De recyclaatstromen zijn echter vaak zo kwetsbaar bij het moment dat slechts procentuele recyclaathoeveelheden betrouwbaar kunnen worden gebruikt. De veerkracht van de recyclaatstromen voor de productie van nieuwe voertuigen is dan ook een topprioriteit in de automobiel- en toeleveringsindustrieDe levensduur van het product moet worden geretourneerd als recyclaat bij de productie van nieuwe onderdelen.Deze afgedankte producten moeten strikt worden gecontroleerd op de wettelijke en normatieve eisen voor de veiligheid van passagiers en met zo min mogelijk verlies uit autowrakken worden geborgen.Daarnaast werkt de auto-industrie intensief aan huidige en toekomstige verwerkingstechnologieën om de voertuigen die vandaag de lopende band verlaten als bron van recyclaat over 20 tot 30 jaar te behouden." (Afbeelding: GKV/Tecpart)Alle nieuwe technologieën in de verschillende mobiliteitsconcepten vereisen onderdelen en componenten van kunststof.Maar een belangrijke vraag voor leveranciers is: waar gaan we naar toe en welke producten en eisen worden er gesteld aan nieuwe voertuigen en aandrijvingen?Op de Mobility & Polymer Summit zullen we deze vraag onderzoeken en vooraanstaande experts uit de automobiel- en kunststofverwerkende toeleveringsindustrie aan het woord laten.We geven inzicht in actuele ontwikkelingen en vooruitzichten voor nieuwe producten.Link naar de Mobility & Polymer SummitDipl.-Ing. Hans Rainer Zies, algemeen directeur MKV: "Alle gebieden die geen betrekking hebben op interieur- of veiligheidstoepassingen, tenzij het materiaal voldoet aan de relevante specificaties. Componenten die crashtest- of veiligheidsgerelateerd zijn, zijn uitgesloten van OEM's. Anders, ze kunnen Recyclaten worden overal gebruikt, van de stoel tot de wielkast - als 100 procent of als een mix met nieuw materiaal. In het interieur maken de soms zeer nauwe toleranties op het gebied van geur het gebruik van recyclaat moeilijk. Maar zelfs nieuw materiaal , afhankelijk van het polymeer, voldoet niet altijd aan deze toleranties, zoals we zelf hebben ervaren met een voorbeeld van het gebruik van POM-recyclaat in het interieur?!"(Afbeelding: MKV)Benjamin Stoll, Hoofd R&D, RKF: “Over het algemeen moet je op alle vlakken controleren of recyclaten voldoen aan de componenteisen. Er zijn goede alternatieven die heel dicht bij de eigenschappen van nieuwe goederen liggen en ook een zeker kostenvoordeel kunnen opleveren. Op het gebied van mechanica en vloeibaarheid zien we dan ook goede kansen om nieuwe goederen te vervangen.Vervanging wordt steeds moeilijker voor interieur- of verftoepassingen, maar ook hier mag er geen categorische uitsluiting zijn, aangezien technologie en additieven zich verder ontwikkelen om te overwinnen ook deze hindernis."(Foto: RFK)Christian Schiller, oprichter en CEO van Cirplus: "Op voorwaarde dat de vormen van de OEM's het toelaten, kunnen PCR-recyclaten in de niet al te verre toekomst hun "debuut" vieren in alle niet-veiligheidsrelevante onderdelen van de auto of worden ze al gebruikt zie daar bijvoorbeeld de productlijnen van de firma Pöppelmann, ze willen in de toekomst zelfs PCR-materiaal gebruiken in zichtbare onderdelen van de auto en gebruiken soms kunststoffen die geen vorig leven hebben gehad als auto-onderdeel: al geslaagd om geschikte te vinden voor het auto-interieur. Produceren van verbindingen uit verpakkingsafval. Voor de veiligheidsrelevante componenten zie ik daarentegen op dit moment geen mogelijke toepassing; we staan ​​nog aan het begin van de PCR-ontwikkeling voor autobouw; de recyclers en de technologie moeten zich nog aanpassen aan de hoge eisen van de OEM's en daarom moeten de materiaalstromen bij de inkoop worden geborgd."(Foto-editor)Jens Kaatze, CEO Wipag: "Recyclaten kunnen op bijna alle gebieden worden gebruikt. Het is het gemakkelijkst om te doen met niet-zichtbare componenten om eventuele kleurvariaties te camoufleren. Voor optische onderdelen is het gebruik van recyclaten een iets grotere uitdaging. In principe kunnen we met één homogene invoerstroom leveren we ook zichtbare onderdelen. Door de kleurvariaties zien componenten met een gerecyclede inhoud er echter meestal iets anders uit dan onderdelen zonder gerecyclede inhoud. Ofwel kunnen we kleursortering uitvoeren, wat de eisen aan de invoerstroom verhoogt en verwerking of de onderdelen worden gelakt.Sommige veiligheidsrelevante componenten zijn momenteel uitgesloten als doeltoepassing, omdat hier extreem hoge mechanische eisen met slechts minimale schommelingen worden vereist. Deze hindernis hebben we echter al kunnen overwinnen, bijvoorbeeld door het gebruik van gerecycled koolstofvezel in een cockpitdrager."(Foto-editor)Malte Biss, oprichter en directeur van Flusix: "Veel veiligheidsrelevante componenten zijn niet geschikt voor het gebruik van recyclaten. Denk hierbij aan bumpers, maar ook onderdelen die worden blootgesteld aan extreme belastingen of hitte. Het gebruik van recyclaten wordt ook afgeraden voor airbag- of gordelsystemen, of zelfs uitgesloten door wettelijke vereisten. Het meest geschikt zijn zichtbare elementen, zoals in de cockpit. Het bewustzijn over het onderwerp duurzaamheid neemt nu in alle sociale groepen toe. Een cockpitontwerp hoeft er niet langer dwangmatig soepel uit te zien , maar kan ook een recyclingontwerp worden gedefinieerd en daarmee meerwaarde opleveren."(Afbeelding: Fluxix)Dr.-Ing.Michael Bosse, groepsmanager materiaalontwikkeling bij SKZ: "In welke componenten en in welke mate recyclaten kunnen worden gebruikt, is vaak een spel van "Was me, maar maak me niet nat!" Als een vastgesteld onderdeel meteen een bepaalde verhouding bevat van recyclaten moeten hiervoor "vrijheidsgraden" worden gecreëerd. Deze komen tot uiting in de toegestane toleranties van de "in spec" materiaalparameters of vereisen een aanpassing van het ontwerp (extra ribbels op sterk belaste punten kunnen hierbij helpen). recyclaat verschilt in de interactie van het materiaal, proces en constructie zijn niet nieuw. Een belangrijk verschil is echter het in acht nemen van eigenschapstoleranties - maar deze zijn ook bekend en beheersbaar met de constructieve "reductiefactoren". Als materialen niet zijn toegestaan ​​in het interieur omdat ze stank of beslaan veroorzaken, dan geldt dit zowel voor recyclaten als voor nieuwe materialen, maar is een MMateriaal is vast gespecificeerd in de leveringsvoorwaarden of als er geen speelruimte is, dan is er ook geen vrijheidsgraad voor het gebruik van alternatieven.Hier moeten klanten en leveranciers elkaar als gelijken ontmoeten en samen met de onderzoeksinstellingen de weg vrijmaken en veilige oplossingen vinden." (Afbeelding: SKZ)Timo Eckert, Managing Director, Recycling Concept Saar: "Vanuit praktisch oogpunt wordt de vraag naar mogelijke toepassingen door de klanten zelf bepaald met hun technische parameters of vereistenprofielen. Vaak is het niet het algemene ja of nee tegen recyclaten dat beslist , maar de optimale samenstelling van nieuw materiaal en recyclaat in de compound."(Afbeelding: RCS)Frank Stammer, specialistisch adviseur, GKV Tecpart: "Theoretisch kunnen recyclaten en recyclaten bevattende verbindingen in bijna alle delen van het voertuig worden gebruikt, op voorwaarde dat ze aan dezelfde kwalitatieve en kwantitatieve eisen voldoen als nieuwe goederen. Helaas zijn deze bijzonder zuivere en hoogwaardige hoeveelheden recyclaat zijn zeer gewild en zijn slechts in zeer beperkte mate op de markt verkrijgbaar Zodra deze hoogwaardige recyclaten niet beschikbaar zijn, is er meestal een gebrek aan ervaring met het omgaan met recyclaten en de kwestie van aansprakelijkheid in de geval van schade in de toeleveringsketen snel ontstaat. Naar mijn waarneming is hier echter een keerpunt begonnen. Recyclaten worden vandaag al met succes gebruikt in gebieden van het voertuig die bijzonder relevant zijn voor de veiligheid - de banden - en tot nu toe heeft de ervaring aangetoond dat de materialen met een aandeel recyclaten de nieuwe goederen kunnen bijhouden. Het is daarom een ​​kwestie van tijd voordat steeds meer gebiedenin het voertuig, dat vandaag nog steeds gesloten is voor recyclaten, komen stilaan in opkomst en steeds meer materialen met een min of meer hoog aandeel recyclaten vinden hun weg naar nieuwe voertuigen."(Afbeelding: GKV/Tecpart)Frank Schockemöhle, Head of Development bij Pöppelmann K-Tech: "Recyclaten die in de autobouw worden gebruikt, moeten wereldwijd voldoen aan de hoogste kwaliteits- en technische normen. Momenteel kunnen we gerecyclede kunststoffen gebruiken voor niet-veiligheidsgerelateerde functionele componenten, zoals design-afdekkappen voor chauffeurs assistentiesystemen. Het wordt momenteel nog moeilijk gebruikt voor de productie van veiligheidsrelevante en vlamvertragende componenten. Maar ook op dit gebied zijn we op de bal en zoeken naar oplossingen."(Afbeelding: Pöppelmann)“Fles made from x% recyclaat” staat op veel productverpakkingen.Wat is recyclen precies?Waar komt het vandaan?Wat zijn de verschillen en wat is het voordeel ten opzichte van primair plastic?We hebben de meest prangende vragen op het gebied van gerecycled plastic voor je op een rijtje gezet.