ZAK ESSA - Kiezersapathie onder de jeugd is geen teken van politieke apathie |De olifant

2022-10-08 22:23:33 By : Mr. Hugo Hou

We moeten oppassen dat we de apathie van jongeren tegenover de reguliere politieke structuren niet gelijkstellen aan een desinteresse in politiek en sociale verandering.Op dinsdag 9 augustus gingen Kenianen naar de stembus om te stemmen in wat een columnist 'De saaiste verkiezingen' noemde.Toen de algemene verkiezingen naderden, werd gesuggereerd dat de jongeren een cruciale stemming zouden kunnen geven in een nek-aan-nekrace tussen de twee belangrijkste presidentskandidaten, ervaren politici Raila Odinga en William Ruto.Vijfenzeventig procent van de Kenianen is jonger dan 35 jaar;de stemgerechtigde jongeren vormden 40 procent van het electoraat.Beide kandidaten waren zich niet bewust van de macht van dit stemblok.William Ruto maakte bijvoorbeeld van 'hosselen' een hoeksteen van zijn campagne.Gebaseerd op zijn ervaringen als jonge man die kippen verkocht, was Ruto's campagneslogan, "Every Hustle Matters", een directe oproep aan de jongerenstem.Ruto ondersteunde zijn campagneslogan met een belofte om een ​​kredietfonds van Sh50 miljard (US$417 miljoen) op te richten voor oplichters en om zich te ontdoen van politieke dynastieën zoals de families Odinga en Kenyatta.In tegenstelling tot Ruto's bottom-up visie op ontwikkeling, probeerde Odinga de stem van de jeugd te winnen met de belofte van een programma voor sociale bescherming dat een maandelijks basisinkomen van Sh6.000 ($ 50) omvat voor kwetsbare huishoudens en gratis onderwijs van kleuterschool tot Universiteit.Beide kandidaten beloofden een einde te maken aan de corruptie.Ondanks deze campagnebeloftes noteerde Kenia de laagste opkomst in 15 jaar.Vooral de jongeren waren afwezig bij de stemming, waarbij een verkiezingswaarnemer opmerkte: “We waren bezorgd over de lage registratie van jongere kiezers.We verwachtten zes miljoen nieuwe geregistreerde kiezers, maar slechts drie miljoen kwamen opdagen.”Een van de redenen waarom jongeren niet stemmen, is omdat ze cynisch zijn over politiek.Politici worden niet alleen als corrupt gezien, maar de institutionele politiek zelf wordt als corrupt gezien.Een andere is dat jongeren, ondanks dat ze de grootste bevolkingsgroep zijn, ondervertegenwoordigd zijn in het politieke landschap, waardoor ze zich losmaken van democratische structuren en processen (slechts 2 van de 349 parlementsleden zijn jonger dan 30 jaar).Anderen wijzen erop dat desinformatie, de huidige crisis in de kosten van levensonderhoud en een gebrek aan technologie om het stemmen gemakkelijker te maken, de lage opkomst onder de jongeren verder hebben verergerd.Ongeacht de redenen lijkt er een overtuiging te zijn dat Keniaanse jongeren apathisch staan ​​tegenover politiek.We moeten echter oppassen dat we apathie ten opzichte van de reguliere politieke structuren niet gelijkstellen aan een desinteresse in politiek en sociale verandering.Zowel economisch als politiek vormen de jongeren een rechteloze meerderheid.Economisch hebben de jongeren in Kenia moeite om toegang te krijgen tot veilig werk en basisbehoeften om te overleven.Jongeren maken bijvoorbeeld 80 procent uit van de 2,3 miljoen werklozen.Als jongeren er wel in slagen om werk te vinden, is dat vaak in de informele sector waar de scheidslijnen tussen 'legaal' en 'illegaal' vervagen en het inkomen sporadisch en precair is.Deze economische uitsluiting is ook nauw verbonden met politieke marginalisering.In de afgelopen drie decennia hebben plattelandsarmoede en economische tegenspoed grote aantallen mensen naar stedelijke gebieden gedreven, waar ze vaak in informele nederzettingen terechtkomen.Meer dan 60 procent van de bevolking van Nairobi woont in informele nederzettingen die slechts zes procent van het land uitmaken - van wie de meerderheid jonger is dan 30 jaar. In deze gebieden is er een gebrek aan toegang tot basisvoorzieningen en infrastructuur.Bovendien zijn jongeren vaak overgecriminaliseerd en het slachtoffer van politiegeweld.Een rapport van het Mathare Social Justice Centre documenteerde 803 buitengerechtelijke executies door de politie tussen 2013 en 2016 – de meeste slachtoffers waren jonge mannen.Daarom ervaren jongeren vaak een vorm van uitsluitingsburgerschap waarbij hun rechten regelmatig worden ondermijnd en als gevolg daarvan is er een duidelijke desintegratie van het sociale contract tussen de jeugd en de staat.Tegen deze achtergrond van een gebrek aan formele werkgelegenheid en beperkte vertegenwoordiging in de institutionele politiek, erkennen de jongeren dat ze op nieuwe manieren aanspraak moeten maken op economische verdelingen en politieke macht om te reageren op hun marginalisering.In de aanloop naar de verkiezingen voerden de jeugd- en gemeenschapsactivisten in Kibera en Mathare, de twee grootste informele nederzettingen in Kenia, meedogenloos campagne voor vrede.Kunstenaars, toneelschrijvers en activisten hielden regelmatig levendige gemeenschapsbijeenkomsten en vredeswandelingen om de cohesie en solidariteit binnen de etnisch diverse buurten te stimuleren.Tijdens een vredeswandeling voerden jonge thespians van het "Social Justice Traveling Theatre" een satirisch toneelstuk op in de straten van Mathare.De acteurs, in karakter als politici, deden verheven beloften zoals: "Ik beloof de weg helemaal naar je deur te plaveien, om een ​​zwembad in je slaapkamer te bouwen", wat veel hilariteit opwekte bij het publiek, wat ze ongetwijfeld heel herkenbaar vond naar het huidige moment.Als jongeren er wel in slagen om werk te vinden, is dat vaak in de informele sector waar de scheidslijnen tussen 'legaal' en 'illegaal' vervagen en het inkomen sporadisch en precair is.Andere jeugdgroepen organiseerden voetbaltoernooien, gaven gechoreografeerde dansshows of organiseerden gospelconcerten.Dit is een voorbeeld van hoe jongeren zich bezighouden met politieke handelingen met behulp van kunst, muziek en op jongeren gerichte sociale netwerken in plaats van traditionele partijpolitiek.Ariadne Vromen beschouwt dit type politieke participatie als "handelingen die zowel individueel als collectief kunnen plaatsvinden en die intrinsiek betrokken zijn bij het vormgeven van de samenleving waarin we willen leven."Hier hadden de groepen niet het oog op verandering door het verkiezingsproces, maar moedigden ze eerder vrede na de verkiezingen aan door erop te wijzen dat politici alleen aandacht besteden aan de jongeren als ze een stem nodig hebben.Als de jongeren zien dat politici ze gebruiken, is de schijnbare "apathie van de jeugdkiezer" dan niet een radicaal politieke daad?Een ander voorbeeld zijn de 'hustlers' die Ruto romantiseert.Hustlers worden vaak geassocieerd met jongeren die in informele nederzettingen wonen en die verschillende vormen van precair werk moeten doen om rond te komen.Hustling belichaamt het bewonderenswaardige vermogen van de jeugd om slim te improviseren om te overleven, maar het is ook een daad die politiek activisme combineert met alledaagse activiteiten.Oplichters in de informele nederzettingen van Nairobi houden zich bijvoorbeeld vaak bezig met het leveren van basisdiensten, zoals afvalverwerking, water- en sanitaire voorzieningen en distributie van zonne-verlichting - basisdiensten die gewoonlijk onder de bevoegdheid van de staat vallen.Hier zien oplichters zichzelf misschien niet als politiek praktiserend, maar door hun verstrekking van basisdiensten stellen ze vraagtekens bij het gezag van de staat door zich zijn grondwettelijke verantwoordelijkheden toe te eigenen.Per slot van rekening wijzen deze oplichters met hun dagelijkse overlevingsacties op het falen van de staat om zijn plichten te vervullen door in te grijpen om de leegte te vullen - is dat geen politieke daad?Hustling belichaamt het bewonderenswaardige vermogen van de jeugd om slim te improviseren om te overleven, maar het is ook een daad die politiek activisme combineert met alledaagse activiteiten.Ten slotte wil dit niet zeggen dat de jongeren niet deelnemen aan campagnes die gemakkelijker als politiek kunnen worden geïdentificeerd.De jongeren nemen afstand van partijpolitiek en zijn massaal betrokken bij het maatschappelijk middenveld en activisme aan de basis.In Mathare heeft het Mathare Social Justice Centre een netwerk opgezet van meer dan 20 kleinere centra om mensenrechtenschendingen in de gemeenschap te monitoren en te protesteren tegen onrecht.De beweging voor sociale rechtvaardigheid probeert ook te pleiten voor toegang tot basisdiensten en voor ecologische rechtvaardigheid.Andere organisaties, zoals de Slumdwellers Federation en Ghetto Foundation, mobiliseren op dezelfde manier de jeugd voor collectieve actiecampagnes en stimuleren burgereducatie.Er is ook een overvloed aan door jongeren geleide ontwikkelingsgroepen die pleiten voor vrouwenrechten, toegang tot gezondheidszorg en deelnemen aan milieuprogramma's.Interactie met het leven van jongeren, vooral in gebieden met lage inkomens, laat zien dat ze niet apathisch zijn voor wat er in de samenleving gebeurt.Integendeel, ze zijn politiek scherpzinnig en zijn zich terdege bewust van de ongelijkheden die hen omringen.De jongeren erkennen hun gedeelde marginalisering en staan ​​sceptisch tegenover politici die oplossingen voor hun problemen beloven en er bewust voor kiezen geen interactie te hebben met hegemonische politieke structuren.In plaats daarvan ontwikkelen ze nieuwe vormen van politiek die nauw verbonden zijn met alledaagse activiteiten, verwantschapsnetwerken en populaire cultuur.En hoewel het niet duidelijk is of deze alternatieve vormen van politiek tot betekenisvolle verandering zullen leiden, is het wel duidelijk dat de jongeren niet apathisch zijn.The Elephant helpt bij het bouwen van een echt openbaar platform en produceert consistente, hoogwaardige onderzoeken, meningen en analyses.De Olifant kan niet overleven en groeien zonder jouw deelname.Nu, meer dan ooit, is het voor The Elephant van levensbelang om zoveel mogelijk mensen te bereiken.Uw steun helpt de onafhankelijkheid van The Elephant te beschermen en het betekent dat we de democratische ruimte vrij, open en robuust kunnen blijven houden.Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, is zo waardevol voor onze collectieve toekomst.Zak Essa is een MPhil-kandidaat in ontwikkelingsstudies aan de Universiteit van Oxford, waar zijn onderzoek zich richt op het snijvlak tussen ongelijkheid, informaliteit en jeugd.Van verkiezing 2022, de EAC en de cirkel rond makenVerkiezingen: een groot obstakel voor democratie in KeniaVier redenen waarom het kabinet van Ruto ongrondwettelijk isVerkiezingen en de gefrustreerde jonge kiezerKenia's algemene verkiezingen van 2022: een bijtende koude wind tegen onze koloniale naaktheidAfwijzing door hun eigen volk is een passend einde aan het bewind van de familie Kenyatta van overmoed, blunder, plundering, verkwisting en AbracadabraDe nieuwe regering moet investeren in het verbeteren van de dienstverlening door het beheer van landinformatie te verbeteren, de ontwikkeling en naleving van landgebruiksplannen en ruimtelijke plannen te verzekeren, en de voortdurende implementatie van land- en milieuwetten en -beleid te ondersteunen.Op dinsdag 13 september 2022 legde ZE Dr. William Ruto zijn ambtseed af en begon zijn ambtstermijn als de vijfde president van de Republiek Kenia.In zijn inaugurele rede wilde de president een vliegende start maken en Kenianen leiden op een pad van economische transformatie en in de dagen erna bevestigde hij zijn voornemen met actie.Het nieuwe bestuur voerde beleidswijzigingen door die ons een idee gaven van hoe de komende vijf jaar zullen zijn.De nieuwe economische richting lijkt er een te zijn van het subsidiëren van productie, en niet van consumptie, waarbij laatstgenoemde als onhoudbaar en schadelijk voor de economie op de lange termijn wordt beschouwd.De campagne van de president was gericht op economische transformatie en het machtigen van Kenianen op alle inkomensniveaus om een ​​behoorlijk inkomen te kunnen verdienen.Het plan om dit te bereiken zoals beschreven in KeniaHet Kwanza-manifest legt veel nadruk op investeringen in kapitaal (Hustler's fonds, subsidiëring van productie, verlaging van de kosten van levensonderhoud) en arbeid (creatie van banen), maar niet zo gedetailleerd in de andere twee productiefactoren: ondernemerschap en land.Van de basisproductiefactoren is land de enige die eindig is en als zodanig zullen het succes en de efficiëntie van de plannen van de nieuwe regering voor economische transformatie ook afhangen van hoe de staat land zal beheren en beheren om investeringen en individuele en gemeenschappelijke eigendomsrechten.Het Keniaanse Kwanza-manifest noemt landloosheid, onzekere grondbezit, het krakersprobleem in de kustregio, landfragmentatie en aantasting van bossen en andere ecologisch kwetsbare gebieden als de belangrijkste landgerelateerde uitdagingen waarmee het land wordt geconfronteerd.Om deze uitdagingen op te lossen, beloofde de nieuwe regering om een ​​nederzettingenfonds op te richten om land te verwerven en landloosheid op te lossen, en om landfragmentatie te stoppen en optimaal gebruik te maken van landbouwgronden.Het manifest omvatte ook een toezegging om 5 miljoen acres (20.000 km²) agroforestry-bospercelen in droge gebieden aan te leggen.Bovendien beloofde de coalitie administratieve maatregelen te nemen om te zorgen voor 100 procent handhaving van de wettelijke bepalingen over de toestemming van de echtgenoten bij grondtransacties om vrouwen en kinderen te beschermen tegen onteigening van familieland.Naast de hierboven genoemde oplossingen, zou de nieuwe regering moeten investeren in het verbeteren van de dienstverlening door het beheer van landinformatie te verbeteren, de ontwikkeling en naleving van landgebruiksplannen en ruimtelijke plannen te waarborgen, en de voortdurende implementatie van land- en milieuwetten en -beleid te ondersteunen.Over het algemeen zullen voldoende begrotingssteun en politieke goodwill de belangrijkste factoren zijn die kunnen zorgen voor vooruitgang in de plannen die de nieuwe regering zal moeten hebben om het landbeheer te verbeteren.De komende dagen zal de president een kabinet benoemen en zullen de veertien tot tweeëntwintig personen de uitvoerders zijn van de regeringsplannen voor een welvarend Kenia.Voor de aantredende kabinetssecretaris van Lands zijn hier vijf belangrijke dingen die hij of zij kan waarmaken om de juiste voorwaarden te creëren voor groei in investeringen en economische empowerment voor individuen en gemeenschappen:De nieuwe regering moet blijven investeren in het proces van het digitaliseren van landregistraties en het automatiseren van processen voor het hele land.Het digitaliseren van landregistraties en het automatiseren van landdiensten zal niet alleen de dienstverlening verbeteren door de doorlooptijden voor informatieverzoeken zoals het doorzoeken van land te verbeteren, maar het zal ook het aantal fraudegevallen aanzienlijk verminderen.De vorige regering, waar de huidige president deel van uitmaakte, toonde aan dat volledige en efficiënte automatisering haalbaar is door het succes van platforms als eCitizen en NTSA TIMS.Kenianen verwachten dit niveau van efficiëntie als het gaat om digitale landregistraties en geautomatiseerde diensten.De nieuwe administratie moet deze belofte van automatisering blijven waarmaken door de verdere uitrol van ArdhiSasa te ondersteunen.De fundamentele stappen om de landsector te hervormen zijn genomen door de nieuwe wetten die zijn aangenomen sinds de afkondiging van de grondwet van 2010, en de nieuwe instellingen die we hebben ingevoerd in het kader van landbeheer.Om ervoor te zorgen dat deze instellingen hun mandaat volledig kunnen uitoefenen bij het uitvaardigen van de wetten, zullen we voortdurend in hen moeten investeren.Deze investering moet komen in de vorm van financiële en personele middelen om programma's uit te voeren zoals het nationale titelprogramma, registratie van gemeenschapsgronden, digitalisering van landregistraties en toewijzing en titel van openbare gronden.Voor de uitvoering van acties om historisch grondonrecht op te lossen, inclusief het aanpakken van problemen van landloze families en krakers in de kuststreek en andere delen van het land, zijn voldoende budgettaire toewijzingen en politieke welwillendheid vereist.De nieuwe regering had het krakersprobleem in het kustgebied genoemd als een van de belangrijkste landproblemen waarmee het land wordt geconfronteerd, en deze erkenning is een indicatie dat deze kwestie een prioriteit zal zijn.De nieuwe administratie moet deze belofte van automatisering blijven waarmaken door de verdere uitrol van ArdhiSasa te ondersteunen.Daarnaast zal institutionele steun komen in de vorm van politieke welwillendheid om ervoor te zorgen dat meer rechters kunnen worden aangesteld voor de Environment & Land Court, evenals nationale overheidssteun aan provinciale overheden bij het ontwikkelen van provinciale ruimtelijke plannen.De beëdiging van nog twee rechters bij de Environment & Land Court in de eerste volledige dag van de president, bijvoorbeeld, toont het soort goodwill aan dat voortdurende vooruitgang in landbeheer zal garanderen.De economische blauwdruk van Kenia, Vision 2030, erkent land als een cruciale hulpbron voor de sociaal-economische en politieke ontwikkelingen die het land doormaakt.Visie 2030 identificeert ook respect voor eigendomsrechten op land, of het nu eigendom is van gemeenschappen, individuen of bedrijven, als een voorwaarde voor de economische transformatie die het land nastreeft.Het hebben van een formeel registratie- en documentatieproces is de basis voor het erkennen van land- en eigendomsrechten en het vergemakkelijken van het genot van die rechten.We hebben ook de Environment & Land Court om te zorgen voor toegang tot de rechter bij het oplossen van geschillen over land en eigendom.De grondwet van Kenia 2010 en de grondwetten die in 2012 zijn uitgevaardigd (de Land Act, de Land Registration Act en de National Land Commission Act) en daarna voorzien in een tijdige en billijke vergoeding in geval van gedwongen verwerving van grond.Dat kan pas als de grondwaarde-index voor het hele land is ontwikkeld.De grondwaarde-index is een weergave van de ruimtelijke verdeling van grondwaarden in een bepaald geografisch gebied op een bepaald moment.De grondwaarden in de index dienen als leidraad te dienen voor compensatiekwesties wanneer de overheid of een particuliere entiteit grond verwerft voor investeringen.Al deze beleids- en juridische ontwikkelingen zijn gericht op het scheppen van een gunstig klimaat waarin investeringen kunnen gedijen.In hetzelfde opzicht moeten provinciale overheden hun beleid en wettelijke kaders op elkaar afstemmen om investeringen op land te ondersteunen.In 2015 keurden het Ministerie van Land en de Nationale Landcommissie het Nationaal Ruimtelijk Plan goed.Dit plan begeleidt de implementatie van strategische nationale projecten, en met name de vlaggenschipprojecten die zijn beschreven onder Kenya Vision 2030, door hun locaties aan te geven en een kader te bieden voor het opvangen van de effecten van deze projecten.De National Land Commission heeft ook richtlijnen ontwikkeld over hoe provincies ruimtelijke planning kunnen maken.Het directoraat Landgebruiksplanning van de NLC staat klaar om provincies te ondersteunen bij het ontwikkelen van ruimtelijke plannen in overeenstemming met het nationale ruimtelijke plan.Provincies moeten daarom prioriteit geven aan het ontwikkelen van deze plannen en beginnen met het identificeren van oplossingen om het levensonderhoud van de gemeenschap te verzoenen met de effecten die ontwikkelings- en infrastructuurprojecten zullen hebben op de gemeenschappen die zij dienen.Het land van de gemeenschap beslaat naar schatting twee derde van de totale oppervlakte van Kenia.De meeste gronden van de gemeenschap waren echter voormalige trustgronden en zijn nooit beoordeeld of geregistreerd.De gemeenschappen in Turkana, Marsabit, Isiolo, Garissa, Mandera, Wajir en Tana River hebben bijvoorbeeld nooit het proces van arbitrage ondergaan om een ​​formele claim op hun land te hebben.Toch worden er veel investeringen gedaan op deze gronden.We zijn bezig met olie-exploratie in Turkana County en in Marsabit County hebben we het grootste windenergieproject van het land.De Lamu Port South-Sudan Ethiopia Transport Corridor (LAPSSET) gaat door de provincies Lamu, Garissa, Tana River, Isiolo, Samburu, Marsabit en Turkana.De meeste gemeenschapsgronden waren voormalige trustgronden en zijn nooit beoordeeld of geregistreerd.De gemeenschappen in de bovengenoemde provincies behoren tot de meest kwetsbare groepen vanwege een geschiedenis van marginalisering en doordat ze zich in gebieden bevinden die als droog of halfdroog worden aangemerkt.Terwijl de grondwet en de grondwetten voorzien in een eerlijke en tijdige compensatie wanneer land wordt verworven voor investeringen of openbare doeleinden, kunnen de rechtmatige begunstigden van compensatie pas worden vastgesteld nadat het land is geregistreerd.Het registreren van gemeenschapsgronden zal ook bijdragen aan de nationale voedselzekerheid.Willen gemeenschappen de output van hun land maximaliseren, dan moeten ze een landgebruiksplanning uitvoeren in overeenstemming met de bepalingen van de Community Land Act.Effectieve ruimtelijke ordening kan echter alleen plaatsvinden als gemeenschappen een formeel geregistreerde claim op hun land hebben.Kenia is partij bij verschillende internationale verdragen die milieukwesties aanpakken.Hoewel we de plicht hebben om het milieu te behouden en te herstellen, hebben we ook de plicht om ervoor te zorgen dat Kenianen voedselzekerheid hebben en een inkomen hebben waarvan ze afhankelijk zijn.In 2019 heeft het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de bestrijding van woestijnvorming (UNCCD) een besluit inzake grondbezit aangenomen dat partijen aanmoedigde om eigendomsrechten te erkennen en de eigendomszekerheid te verbeteren bij het implementeren van maatregelen ter bestrijding van bodemdegradatie en woestijnvorming.De nieuwe regering zou zich bij dit standpunt moeten aansluiten en de behoeften van gemeenschappen op het gebied van levensonderhoud en voedselzekerheid moeten verzoenen met de prioriteiten van het land op het gebied van landherstel en milieubehoud.Geen van beide mag ten koste gaan van de ander.De volgende regering zou de gelegenheid moeten aangrijpen die wordt geboden door het grondbezitbesluit om Kenia's herstelinspanningen en nationale milieuactiedoelen op Kenianen te concentreren.Er moet voor worden gezorgd dat gemeenschappen aan boord blijven van het kader van milieubeheer, zodat ze zowel beheerders als begunstigden van duurzaam landgebruik kunnen worden.Isaias' regeringsformule is dictatuur en zijn visie op Isaias' visie op Ethiopië is als een opstuwing voor Eritrea, die het voorziet van grondstoffen en goedkope arbeidskrachten.Tienduizenden jonge Ethiopiërs die gehoor hebben gegeven aan de oproep om in het nationale leger te dienen, vechten voor Eritrea.Terwijl Eritrese langeafstandsartillerie Tigrayan-posities bestormt, worden Ethiopische soldaten op bevel van Isaias Afwerki de strijd in gestuurd.De Eritreeërs beheersen elk aspect van de operatie.Ze hebben speciale squadrons achter de frontlinies om troepen neer te schieten die bevelen niet opvolgen.Dit is hoe laag de Ethiopische regering is neergestreken.Het stuurt zijn eigen troepen om een ​​vreemd land te dienen om de Ethiopiërs te bestrijden.Velen zullen sterven.Als ze een deel van Tigray bezetten, zullen deze troepen de opdracht krijgen om burgers te verkrachten, martelen en doden.Isaias heeft geen geheim gemaakt van zijn plannen voor Ethiopië.Hij denkt dat het is voorbestemd voor fragmentatie (zoals Joegoslavië) of staatsfalen (zoals de Democratische Republiek Congo), en hij zal zijn best doen om het op weg te helpen.Isaias' visie voor Ethiopië is als een opstuwing voor Eritrea, die het voorziet van grondstoffen en goedkope arbeidskrachten.Isaias' regeringsformule is dictatuur.Hij verscheurde Eritrea's constitutie en stopte het 25 jaar geleden in zijn achterzak.Zijn formule voor buitenlandse betrekkingen is destabilisatie.Hij heeft al zijn buren aangevallen en anderen verwoest.Vorig jaar zagen we hoe de Eritrean Defence Forces (EDF) handelden toen ze een bezettende macht waren in Tigray.De gelederen worden gevuld door dienstplichtigen die voor onbepaalde tijd onbetaalde dienstplicht vervullen en onderworpen zijn aan oneindige indoctrinatie om Tigrayans te haten.Ze gingen plunderen en plunderen en namen alles mee, van industriële apparatuur tot elementaire huishoudelijke artikelen zoals waterkokers en servies.Ze braken de kleine kiosken van schoenpoetsjongens binnen om de borstels te stelen;zo beroofd waren ze.De EDF-militairen en -vrouwen zijn het slachtoffer.Maar het zijn ook moordenaars.En verkrachters.En folteraars.Toen operatie Alula Aba Nega van de Tigrayan Defense Forces in juni vorig jaar de meeste divisies van de Ethiopian National Defence Force (ENDF) vernietigde, trokken de EDF-divisies zich haastig terug over de grens terug naar Eritrea.Isaias wilde niet het risico lopen dat ook zij zouden worden verslagen.Sindsdien concentreert hij zich op zijn favoriete tactiek: Ethiopiërs zover krijgen dat ze elkaar vermoorden totdat hij koning van het wrak kan worden.EDF-rangen worden gevuld door dienstplichtigen die voor onbepaalde tijd onbetaalde dienstplicht vervullen en onderworpen zijn aan oneindige indoctrinatie om Tigrayans te haten.Naïef leken westerse diplomaten te hebben geloofd in de verzekeringen van premier Abiy Ahmed dat Eritrea zich zou terugtrekken, of dat het een goedaardige aanwezigheid was.De Tigrayans hebben die lijn nooit gekocht.Ze wisten dat zelfs als Abiy oprecht vrede wilde, zijn persoonlijke bedoeling absoluut niet relevant was, terwijl Isaias nog steeds diep in Ethiopië zijn klauwen had.Isaias is vastberaden in het nastreven van zijn doel en hij zou Abiy's tactische manoeuvres negeren als ze zijn belangen ooit ernstig zouden overtreden.Generaal Olusegun Obasanjo, de hoge vertegenwoordiger en gezant van de Commissie van de Afrikaanse Unie, stelde vorige maand voor om Eritrea uit te nodigen als volwaardige partner voor de vredesbesprekingen.Hij moet geweten hebben dat de Tigrayans totaal bezwaar zouden hebben tegen elke stap die Isaias en zijn moorddadige rol legitimeerde.En terwijl die diplomaten, met zonnig optimisme, hun vingers gekruist hielden dat Isaias tientallen jaren van beleid en praktijk zou omkeren als hem vriendelijk werd gevraagd, plande de Eritrese despoot zijn oorlog.Ongeveer 30 ENDF-divisies verhuisden vorige maand van Amhara en West-Tigray naar Eritrea en plaatsten zichzelf onder Eritrese algemene leiding.Dit was geen spontane beslissing.De Eritreeërs houden hun artillerie en tanks op veilige afstand en schieten over grote afstanden over de grens.Het zijn de ENDF-dienstplichtigen die de strijd zullen aangaan, waarschijnlijk met machinegeweren op hun rug om iedereen neer te schieten die eraan denkt weg te rennen.Ze hebben het bevel om Tigrayans te doden.Als ze Tigrayan-steden en -dorpen bezetten, zullen ze waarschijnlijk het bevel krijgen om de Ethiopiërs met de Tigrayan-identiteit die ze daar aantreffen te doden, te verkrachten, te martelen en te plunderen.Orders van de Eritrese president, dat wel.Ongeveer 30 ENDF-divisies verhuisden vorige maand van Amhara en West-Tigray naar Eritrea en plaatsten zichzelf onder Eritrese algemene leiding.Isaias kreeg eerder dit jaar een tegenslag toen Somaliërs Mohamed Farmaajo afwezen als zijn presidentskiezen voor de Somalische federale regering.Isaias had Farmaajo opgeleid tot dictator en zijn speciale troepen getraind.Isaias heeft ook te maken gehad met tegenslagen in zijn pogingen om Sudan te destabiliseren.Maar hij blijft zijn zin krijgen in Ethiopië.Alleen de Tigray Defense Forces staan ​​de ambities van Isaias in de weg.Elke andere Afrikaanse en internationale leider is opzettelijk blind geweest voor de feiten die al zo lang duidelijk hadden moeten zijn.Als Isaias zegeviert in deze oorlog, zullen de Tigrayans worden geconfronteerd met genocide.Hij zal de meester van Ethiopië zijn en aan de touwtjes trekken over een ingestorte staat.En het Afrikaanse leiderschap en de internationale gemeenschap zullen niet kunnen zeggen dat ze niet gewaarschuwd waren.In een nieuw gepubliceerd boek onderzoekt Elizabeth Cooper de complexe redenen achter de frequente gevallen van brandstichting in de kostscholen in Kenia.Ik heb zojuist een boek gepubliceerd over de ervaringen van middelbare scholieren met onderwijs en het stichten van brand in hun scholen, getiteld Burning Ambition: Education, Arson, and Learning Justice in Kenya.De specifieke olifant die zojuist deze ruimte is binnengekomen, is dat ik een in Canada geboren onderzoeker ben.En dus is de eerste vraag die je zou kunnen stellen: "Waarom?", en ik bedoel niet: "Waarom steken Keniaanse studenten branden aan op scholen?"Ik bedoel “Waarom heeft een Canadese onderzoeker dit boek geschreven?Wat zou mijn boek Kenianen kunnen bieden?”Want Kenianen weten al waarom leerlingen brand stichten in hun middelbare scholen.Er zijn honderden mediaverhalen geweest over brandstichting op scholen waarbij interviews met studenten, docenten en anderen zijn betrokken.In 2008 en 2016 zijn er door de overheid aangestelde taskforces geweest die het land doorreisden om studenten, docenten en anderen te interviewen en verslag uit te brengen over hun vele bevindingen.Er zijn Keniaanse geleerden die artikelen hebben gepubliceerd met hun analyse.De getalenteerde cartoonisten van het land hebben veel van de problemen die op het spel staan ​​vastgelegd.Het populaire tv-programma Tahidi High heeft afleveringen uitgezonden waarin enkele van de manieren waarop studenten en anderen schoolbranden begrijpen, wordt gedramatiseerd.Inderdaad, als ik met iemand in Kenia spreek over brandstichting bij leerlingen op scholen, hoor ik een scherpzinnige analyse die een lijst van stress en grieven op school combineert met het besef dat jonge mensen meestal geen vreedzame opties hebben voor het veilig uiten van afwijkende meningen, en voor de bezorgdheid dat jonge Kenianen zijn blootgesteld aan vele vormen van geweld om gezag te claimen.Natuurlijk heb ik ook wel eens politici en andere gezagsdragers horen zeggen dat kinderen en jongeren van nature wild en zelfs slecht zijn.De meeste bedachtzame mensen doorzien echter zo'n beperkte schuld als een afleidingstactiek door degenen die een complexe kwestie niet serieus willen aanpakken.Maar je kunt er niet omheen: leerlingen die scholen aanvallen met brandstichting is een complexe kwestie.Ondanks alle bestaande kennis van bijdragende factoren, blijft de uitdaging om deze brandstichterstrend daadwerkelijk te blussen.In feite lijkt de complexiteit van bijdragende factoren de taak van preventie vaak onmogelijk te maken.Wanneer openbare discussies gaan over wat er moet gebeuren, is er een algemene tendens om te proberen de agenda terug te brengen tot slechts een paar zorgen: misschien de nadruk op examenscores verminderen om de stress van studenten te verminderen, of meer psychosociale ondersteuning bieden aan jongeren en kansen voor hen om hun perspectieven te overwegen, of gaat het om het sluiten van kostscholen, of op de een of andere manier het wijdverbreide gebruik van geweld in de samenleving uit te bannen?Het is begrijpelijk dat het verbijsterend en ontmoedigend is om te weten waar en hoe te beginnen met het aanpakken van het gevaar van schoolbranden, terwijl er duidelijk zoveel factoren zijn die bijdragen en een uitgebreide, veelzijdige collectieve inspanning vereist is.Mijn boek schrijft geen oplossingen voor.Ik zou dit niet kunnen, al zou ik het willen proberen.Maar dat is niet omdat ik de situatie ook niet goed ken.Ik denk dat ik het doe.Sinds 2013 doe ik onderzoek naar schoolbranden door tijd door te brengen op scholen en bij brandonderzoeken, rapporten en rechtbankverslagen te lezen en honderden studenten, oud-studenten, docenten, onderwijsbeheerders en andere leden van de gemeenschap te interviewen.Ik hoop dat deze gegevens en mijn analyse ervan de Kenianen nieuwe en genuanceerde manieren zullen bieden om na te denken over wat er gebeurt onder middelbare scholieren en waar hulp nodig zou kunnen zijn.Maar ik kan om twee redenen geen actieplan geven.Ten eerste, ik maak geen deel uit van de Keniaanse burgerij en deze zaken zullen brede en diepe maatschappelijke participatie vereisen - in gezinnen, scholen, bredere gemeenschappen en uiteindelijk in politieke actie.Ik kan een dergelijke betrokkenheid helpen ondersteunen, maar uiteindelijk ben ik niet ingebed in de Keniaanse samenleving en ben ik geen Keniaanse burger die erop staat Keniaanse gekozen functionarissen en ambtenaren ter verantwoording te roepen.Kenianen zullen actie moeten ondernemen, aangezien dit het onderwijssysteem is voor Keniaanse kinderen en de Keniaanse samenleving.En ten tweede is mijn boek een wetenschappelijke onderneming;het synthetiseert onderzoek om te informeren - misschien zelfs om een ​​diagnose te stellen - maar niet om voor te schrijven.Als onderzoeker bied ik een samenhangend verslag van zoveel relevante gegevens en gerichte analyse als ik maar kan opbrengen.In het ideale geval zal dit bijdragen aan overwegingen van openbaar beleid die Kenianen zullen nastreven.Deze overwegingen spelen natuurlijk nu, in relatie tot de toekomst van onderwijsvernieuwingen, en specifiek het nieuwe competentiegerichte curriculum (CBC).Maar een wetenschappelijk boek is bedoeld om de tand des tijds te doorstaan ​​en tot nadenken te stimuleren die verder gaat dan de onmiddellijke gebeurtenissen.De analyse van mijn boek situeert de brandstichting van Keniaanse middelbare scholieren in een bredere context, waarbij historische erfenissen, wereldwijde connecties en de complexe psychosociale dynamiek van het leerlingwezen van jongeren in hun politieke zelf worden getraceerd.Alle rechten voorbehouden.