Zorg ervoor dat je de juiste accu voor je auto koopt en deze op tijd vervangt om problemen te voorkomen! - F1journaal.be - Dagelijks Formule 1 nieuws

2022-08-20 15:00:26 By : Mr. Andy Chong

Het is verbazend om te zien dat veel mensen tot in de kleinste details op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de Formule-1, terwijl ze over hun eigen auto nauwelijks iets weten. Dat blijkt eens te meer wanneer we de lijst met oorzaken van autopech bekijken. Problemen met de accu staan nog altijd fier in de top drie van meest voorkomende problemen onderweg. Soms is het te wijten aan onachtzaamheid, bijvoorbeeld wanneer men per abuis de verlichting van het voertuig heeft laten branden. Vaak gaat het echter om een capaciteitsprobleem dat geleidelijk is ontstaan. Dit had kunnen worden voorkomen door regelmatig de accuspanning te controleren en bij slecht presteren de accu tijdig te vervangen.

Accufabrikanten hanteren twee verschillende termen die iets zeggen over de termijn waarbinnen de accu zal moeten worden vervangen. Omdat dit enigszins verwarrend is, lichten we dit hier nader toe. Veelal stellen fabrikanten dat de nieuwe accu voor je voertuig een levensduur heeft van ongeveer zeven jaar. Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar daarbij gaat men uit van de technische staat van het apparaat in de meest ideale omstandigheden. Iedere automobilist rijdt echter anders en gebruikt het voertuig – dus ook de accu – op een andere manier. Daarom is er een tweede term in het leven geroepen: de gebruiksduur. Die hangt af van diverse factoren, zoals de lengte van de autoritten die je maakt, de temperatuur en de mate waarin je de accuspanning gebruikt voor het draaiend houden van allerlei systemen in je auto op het moment dat de motor niet draait.

Voorheen gebruikten we voor de auto standaard zogenoemde loodaccu’s. Dit type accu werd al in 1859 uitgevonden en is door de jaren heen in technisch opzicht geperfectioneerd. Een loodaccu bevat water, zwavelzuur en lood. Deze stoffen bevinden zich in een reels oplaadbare galvanische cellen, die in serie geschakeld staan. Binnen deze cellen voltrekt zich continu een scheidkundige reactie, die ervoor zorgt dat er elektrische spanning ontstaat. Tegenwoordig kennen we ook de AGM-autoaccu met geweven glasvezelmatten tussen de loodplaten. De letters AGM staan dan ook voor Absorbed Glass Mat. In deze matten is het accuzuur opgenomen, het bevindt zich dus niet los in de accu. Hierdoor is het mogelijk dit type accu in een andere positie in een voertuig te plaatsen zonder dat de accu kan gaan lekken. Andere voordelen van dit systeem zijn een langere levensduur en een zeer geringe mate van benodigd onderhoud.

Vaak merk je het bij het starten van de auto als de accu minder goed presteert. Herken je dit signaal? Laat dan de accu doormeten in een garage of schaf zelf de benodigde meetapparatuur aan om dit te doen. Controleer eerst of de verminderde prestaties wellicht veroorzaakt worden door corrosie van de accupolen. Als roestvorming het probleem is, kun je dit eenvoudig zelf verhelpen. Als de accu daadwerkelijk fors aan capaciteit verloren heeft, is het tijd om een nieuw exemplaar te plaatsen en de oude te laten recyclen.